Een recentelijk onderzoek met eye-tracking naar het gebruik van formulieren op websites geeft aan dat expert-gebruikers, aangezien ze perfect weten hoe de webpagina er zal uitzien, onmiddellijk naar de functionaliteit kijken die ze wensen te gebruiken, zonder verder rond te kijken. Zeker wanneer het om doelgericht gedrag gaat, zoals het gebruik van web-applicaties. Alles wat zich niet op het invoerveld in kwestie bevindt, wordt één blinde vlek.
Om die reden zijn advertenties op web-applicaties, zoals bijvoorbeeld in Google Gmail, van weinig nut. Usersense gebruik het ding nu anderhalf jaar als vaste e-mailclient, en de advertenties vallen hen zelden op. Zelfs als ze, per ongeluk, in mijn gezichtsveld verschijnen, doe ik niet eens de moeite om ze te lezen, laat staan te begrijpen.
Voor een bedrijf als Google, dat zijn revenue haalt uit dergelijke advertenties, is dat geen goed nieuws.
Het blijft ook uitkijken als je op dergelijke paginas dienstberichten of status-boodschappen meedeelt. Vaak worden die op startpaginas van toepassingen geplaatst. Zorg er voor dat ze visueel voldoende opvallen, door bijvoorbeeld een unieke en opvallende kleur te gebruiken, en enkel als er berichten zijn.
Nog geen reacties op "Veelgebruikte forms worden blinde vlekken"
Interessant te lezen dat eye-tracking studies op expert gebruikers minder goed toe te passen zijn:
[url=http://www.usarchy.com/2005/07/eyeball-tracking-minder-nuttig-voor-ervaren-gebruikers] Eyeball-tracking minder nuttig voor ervaren gebruikers[/url]
Hoewel bovenstaande conclusies in mijn ervaring zeker kloppen.
Dit verschijnsel heet [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=129]Attentional Spotlighting[/url], ik kan me wel voorstellen dat dit optreed bij repetitieve taken. Voor de eerste indruk (wat valt op) blijft eye-tracking erg waardevol. Denk hier dan aan branding-aspecten, valt ons logo en pay-off wel op.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen