Om te voldoen aan de eisen van de klant richten veel producenten van financiële plannings zich op gebruiksvriendelijkheid. Met de huidige pakketten kunnen werkelijk allerlei soorten gegeven naar voren worden gehaald. De uitdaging ligt hem echter in het vertalen van de gegevens naar waardevolle managementinformatie. De huidige pakketten bieden geen goede mix tussen flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid.

De focus lag vooral op het leveren van producten met alle denkbare analyse mogelijkheden. Daar komt nu verandering in nee men steeds meer aandacht krijgt voor gebruiksvriendelijkheid. De keuze tussen meer of minder functionaliteit blijft echter lastig. Het is best moeilijk om dingen eenvoudig te doen.

Vanuit webstandaarden wordt al tijden het scheiden van content, presentatie en functionaliteit gepredikt. Deze gedachte dringt nu ook door in de financiële plannings software waar men de data, de presentatie en de formule module van elkaar scheidt. Formules kunnen dan voor bepaalde gebruikers onzichtbaar worden gemaakt.

Veel software heeft een soortgelijke look-and-feel als Excel, dat is erg slim gedaan omdat de doelgroep goed bekend is met dit programma. Men zal de software dan ook snel begrijpen.

Veel resultaten zijn ook positief. Eén organisatie was 90 dagen eerder klaar met het opstellen van jaarlijkse budgetten ten opzichte van de jaren daarvoor. Ook de trainingskosten werden dratisch verlaagd omdat mensen intuïtief al heel snel met het programma kunnen werken en niet meer allerlei complexe functies te hoeven worden geleerd.

Bron: Simplicity Is Golden

Be Sociable, Share!