De ene website spreekt ons wel aan en de andere niet. Onderzoek van Gitte Lindgaard van de Carleton Universiteit In Ottawa toont aan we in minder dan 50 milliseconden ons oordeel vormen.
Als dit eerste oordeel positief is zijn we eerder geneigd het totaal ook positief te beoordelen en kleine foutjes blijven dan onopgemerkt. Is ons eerste oordeel echter negatief dan maken we de kleine foutjes extra groot. Dit doen we omdat we onze keuzes graag bevestigd zien. Ons eerste oordeel was negatief. Dankzij dat kleine foutje kunnen we tegen onszelf zeggen. Zie je wel ik had gelijk.
Hoe zorgen we nu dat we een prima eerste indruk achter laten? Volgens Marc Caudron van het Londonse webdesignbureau Pod1 moeten we voorzichting zijn met de hoeveelheid afbeeldingen. We moeten af van het idee zoveel mogelijk informatie op de homepage te presenteren. Het gaat erom onze boodschap op de snelste en meeste eenvoudige manier over te brengen.
Een goede eerste indruk kan uiteindelijk het verschil zijn tussen wel of geen verkoop
Nog geen reacties op "Bezoekers vormen hun oordeel in minder dan 50 milliseconden"
Het gaat inderdaad niet om zoveel mogelijk info op de homepage. Veel meer of de klant direct die richting kan inslaan waarin hij/zij dacht dat te vinden waar ze naar zochten.
Kort en bondig in de site aangeven wat je te bieden hebt aan je klant is niet eenvoudig. In mijn website moest een klant direct de keuze kunnen maken tussen particulier en zakelijk. Terwijl beide (Particulier of ondernemer) toch voldoende geprikkeld moesten worden om verder in de site te gaan kijken.
Precies, in een fractie van een seconde vormt de gebruiker zijn oordeel. Vervolgens gaat hij op zoek naar aanwijzingen op de pagina die hem dichter bij zijn doel helpen. Als zijn eerste oordeel positief is zal hij meer moeite doen om die aanwijzingen te zoeken dan als dat eerste oordeel negatief is.
Maar wanneer vindt een bezoeker nu de homepage de moeite om verder te kijken? Heeft dit te maken met de lay-out,het design van de homepage of scanned de bezoeker de tekst af en zoekt naar kernwoorden. Of spreekt de afbeelding in de homepage tot de verbeelding van de bezoeker.
Natuurlijk bouw je een site volgens de wens van je klanten. Maar wat als je een grote diversiteit aan klanten hebt?
Wat je niet wilt is dat je compromissen sluit t.a.v de homepage om iedereen tevreden te stellen. Want dan zal het alleen maar averechts werken naar mijn inziens.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen