Onderzoek van de universiteit van Missouri wijst er op dat minder soms beter is als het op web inhoud aankomt.

In een studie dat de reactie op online afbeelding bekeek, ontdekten onderzoekers dat mensen meer aandacht hadden voor afbeeldingen in een kleine selectie dan afbeeldingen uit een grote selectie. Deze bevinding kan van belang zijn voor zoekmachines maar ook voor advertentie- en nieuwssites.

“Bekijk elke grote nieuwssite en je ziet al snel zo’n 50 gelinkte verhalen op de front pagina. Deze overdaad aan keuze doet vermoeden dat mensen graag een overdaad aan keuzes hebben,” zegt Kevin Wise, assistent professor strategische communicatie aan de universiteit van Missouri.

“In onze studie zagen we dat meer keuze niet per definitie beter is. De bezoeker kan zich vaak zelfs minder goed concentreren op de inhoud.”

Deelnemers kregen de opdracht 3 afbeeldingen te kiezen. Een deel van de groep kreeg keuze uit 6 thumbnails, de rest kreeg keuze uit 24 opties.

Tijdens het onderzoek werd de hartslag van de kandidaten gemeten. Een daling van de hartslag geeft aan dat iets de aandacht van de deelnemer heeft getrokken. Onderzoekers zagen een daling van de hartslag bij deelnemers die uit 6 thumbnails konden kiezen. Bij de kandidaten die keuze hadden uit 24 opties was die daling er niet.

Deelnemers die keuze hadden uit 6 mogelijkheden konden zich later ook beter herinneren wat ze gezien hadden.

Wise legt dit verschil uit als het verschil tussen getting there en being there.

Als een bezoeker teveel aandacht moet besteden om bij een afbeelding te komen, dan heeft hij weinig aandacht meer over om te gebruiken als hij eenmaal bij de afbeelding is. Hij kan de afbeelding minder makkelijk op slaan in zijn geheugen.

De resultaten van het onderzoek kunnen van belang zijn voor de presentatie van webinhoud, met name voor search engines en nieuwssites maar ook voor sites die advertenties presenteren. Wise raadt bedrijven dan ook aan om te overwegen minder afbeelding te tonen en de bezoeker minder keuzes te bieden.

Bron ‘Less Is More’ Online: Fewer Choices May Lead To Better Recognition Of Material

Be Sociable, Share!