In de strijd om de consument worden nieuwe produkten met steeds meer technologie voorzien. De eerste mobiele telefoon was er nog om te bellen, tegenwoordig maken we er foto’s mee, spelen er games op of gebruiken het als radio, sommigen zijn zelfs voorzien van een digitaal kompas, decibel meter of aaisensor.
Veel bedrijven kunnen meer aanbieden dan wat de klant wil. Omdat ze vaak niet zeker zijn wat de klant nu precies wil voegen daarom maar zo veel mogelijk toe. Voor ieder wat wils. Als je echter alles voor iedereen wilt zijn ben je uiteindelijk niets voor niemand. De trends zou dus niet moeten zijn naar meer complexititeit maar naar meer eenvoud.
Met de ipod kun je muziek afspelen en dat op een eenvoudige en superieure manier. De kracht zit hem in de eenvoud van het ontwerp en is mede de verklaring voor het grote succes. Veel homepages lijken wel ontworpen met dezelfde drang naar complexititeit. Het is een perfecte afspiegeling van de organisatie maar speelt niet in op de behoeften van de bezoeker. De homepage wordt vaak opgezet rondom de aanwezige informatie binnen een bedrijf. Alle producten en diensten worden op de homepage geplaatst met het gevolg dat de klant niet meer kan vinden wat hij zoekt of geen keuze meer kan maken.
Nog geen reacties op "Alles wordt complexer"
Ook op de ipod is het mogelijk om een spelletje te spelen en een lijst met contactpersonen bij te houden. Dit is echter zo ver weg gestopt dat ik niemand ken die daar gebruik van maakt. Ik zelf in ieder geval niet. Zelfs als ze het eruit zouden halen, zou niemand het merken denk ik.
De behoefte voor eenvoud zie je bij heel veel mensen terug. Zelf merk ik het in projecten ook vaak. Het is lastig om voor één iets te gaan. Daarmee lijkt het gevoel van beperking te overheersen..
De eenvoud laten toenemen door functies weg te laten is één ding en kan in veel gevallen z’n voordeel hebben. Zo is het waarschijnlijk vrij eenvoudig een simpele iPod, een simpele telefoon en een simpele camera in je zak te stoppen. Het komt erop neer dat je de bediening groepeert in dingen die bij elkaar horen. (De apparaten.) Nadeel is wel dat je met een stapel apparaten rondloopt.
De uitdaging zit denk ik in noodzakelijke functies bij elkaar brengen en toch eenvoudig te houden. Vergelijk een afstandsbediening van B&O en een willekeurige andere TV-boer.
Nu wordt in dit artikel de vergelijking gemaakt met websites waarbij je natuurlijk de eerste drempel zo laag mogelijk maakt. Dit kan ook hier door functies weg te laten (niet alles op de homepage te gooien.) Toch wil je vaak een bepaalde functionaliteit of bepaalde informatie aanbieden. Dan komt het er weer op neer dat je die zo gebruikersvriendelijk mogelijk aanbiedt zonder dat je meteen gaat snijden in de mogelijkheden.
Precies, ook hier gaat het weer om het vinden van het juiste midden. Maar om daar te komen is het goed de uitersten te weten. Momenteel lijkt het wel zo alsof fabrikanten alleen maar bekend zijn met de wet van meer en niet met de wet van minder. Beetje meer aandacht hiervoor zou zo slecht nog niet zijn.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen