Een mooi artikel op Fastcompany over Proctor & Gamble en internet. P&G is onder andere bekend van de merken Always, Ariel, Dreft, Head & Shoulders, Febreze, Pampers, Pringles en Vicks. P&G staat wereldwijd bekend om haar marketingpower. Advertising Age magazine roepte P&G zelfs uit tot de beste marketeer van de 20e eeuw.

P&G heeft focus-groepen en testmarkten tot kunstvorm verheven. Het basismodel. Onderzoek alles gronding (in het geheim) en maak vervolgens veel lawaai.

Volgens Greg Icenhower, directeur corporate communications, was P&G de beste marketeer van de 20e eeuw omdat ze het meeste schreeuwde van allemaal. In de 21e eeuw willen ze bekend staan als de beste luisteraar.

Het model van grondig onderzoeken en dan roepen gaat op de schop. De grootste stap was om te accepteren dat je niet alles in een keer goed kunt doen. Maar dat je door fouten te maken wel direct begint met leren. Het is meer vallen en opstaan geworden.

De Try & Buy functie biedt bezoekers bijvoorbeeld de mogelijkheid om alvast producten te kopen voordat ze in de supermarkt verschijnen en in de sectie “help us create” vraagt P&G bezoeker welke soort nieuwe producten ze zou moeten ontwikkelen of hoe bestaande producten kunnen worden verbeterd. Vroeger zouden ze dit slechts aan een zeer select gezelschap vragen. Nu betrekken ze alle bezoekers van hun website erbij.

De grote kans voor P&G is de hoeveelheid kennis die ze heeft. Ze moeten manieren vinden om deze te ontsluiten voor het Internet. Een goed voorbeeld is de vlekkendetective van Ariel. Je hebt een vlek in je trui, via de vlekkendetective krijg je advies hoe je deze eruit krijgt. Merk en content versterken elkaar wederzijds.

Het hele artikel staat vol met praktijkvoorbeelden. De rode draad van het hele artikel is duidelijk. Ga in dialoog met de klant en luister heel goed. Als ik niet beter wist zou ik bijna denken dat P&G User Centered Design predikt

Bron: Dont Shout, Listen

Be Sociable, Share!