Onlangs publiceerde Eric Klaassen de resultaten van zijn scripte over online datingsites. Het doel van het onderzoek was om een lijst met factoren op te stellen die mogelijk bepalen of iemand zich wel of niet inschrijft bij een datingsite.
Gabasseerd op literatuuronderzoek en een enquete is gebleken dat de 2 belangrijkste factoren gebruikersgemak en een goede lay zijn. Daarnaast zijn ook de factoren vertrouwen, aanbod, prijs, informatie, amusement, functionaliteit, sociale acceptatie en een aanl psychologische factoren van belang.
Bron: Eric Klaassen, weblog datingfacts
3 reacties op "Usability erg belangrijk op datingsites!"
Een goede lay-out en een bepaalde mate van gebruiksgemak waren zogenaamde [i]dissatisfiers[/i]. Als die factoren niet aanwezig zijn dan surft de gebruiker weg, mogelijk naar een andere datingsite.
Verder is de factor [i]vertrouwen[/i] – naast factoren als amusement en functionaliteit – heel belangrijk op een datingsite. Een betrouwbare site wordt eerder gebruikt en verhoogt bovendien de kans dat mensen vaker zullen terugkomen.
Meer (wetenschappelijke) informatie:
– [url=http://www.webqual.net/pages/255745/page255745.html]De kwaliteit van een website[/url]
– [url=http://www.transacsysconsult.com/artikel%20ejis.pdf]Technologie en vertrouwen[/url]
– [url=http://www.ebrc.fi/kuvat/1075_05.pdf]Vertrouwen en e-commerce[/url]
– [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Technology_acceptance_model]Technology Acceptance Model (o.a. gebruiksgemak)[/url]
Overigens mijn complimenten voor Usabilityweb. Ik reageer niet zo veel, maar lees wel graag de artikelen en het nieuws!
Bedankt voor je reactie Eric en natuurlijk voor de complimenten!
Ook hier zie je weer dat vertrouwen door bijvoorbeeld lay out enorm belangrijk is. Even in reactie [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=490] op het bericht dat desgin niet onderscheidend is[/url], dat eerder is geplaatst.
@Eric, interessant model Eric.
Het sterke aan het Technology Acceptance Model vind ik de scheiding tussen “perceived usefullness” en “perceived ease-of-use”
Je zou kunnen stellen dat hoe groter de perceived usefullness is des te minder belangrijk de “perceived ease-of-use is”. Immers als iets heel nuttigs voor mij is wil ik er wel moeite voor doen. Een mooi voorbeeld is SMS, het intikken van sms is niet erg gebruikersvriendelijk toch wordt het veel gebruikt.
Ik ben benieuwd naar jouw mening over de verhouding tussen deze twee.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen