Mensen die usability ontdekken denken vaak dat het de oplossing is voor al hun problemen. Niets is minder waar. Usability is slechts een eerste stap in de goede richting. Usability neem alle obstakels weg en zorgt er bijvoorbeeld voor dat de bezoeker makkelijk en op een plezierige manier een bestelling kan plaatsen. Of hij dit ook daadwerkelijk doet dat is vraag twee. Je moet niet alleen al obstakels uit de weg ruimen je moet de klant ook verleiden tot die aankoop. Je moet op de juiste tijd op de juiste manier die informatie aanbieden die hij wenst. Je met een goede prijs bieden. Je moet vindbaar zijn. De klant moet vertrouwen hebben in een goede afloop, et cetera et cetera.
Usability is geen geneesmiddel tegen alle kwalen, het is geen oplossing voor alle mogelijke problemen. Wat het wil is? Een grote stap voorwaarts.
bron: Beyond Usability
1 reactie op "Usability, geneesmiddel tegen alle kwalen?"
En met dank aan Bart van het Belgische [url=http://www.netlash.com/log/usability]Netlash[/url] komen we uiteindelijk toch weer bij het [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=8]User Experience Honeycomb[/url] model van Peter Morville uit.
Usability is inderdaad maar een onderdeel. Ik zal volgende week nog een artikel toevoegen over bruikbaarheid en design. Hier komt ook het User Experience Honeycomb model nog even ter sprake.
Ik denk dat je door aandacht te schenken aan usability de klant in principe vrij baan geeft. Ik vergelijk het maar met het inrichten van een winkel. Wanneer alles eenvoudig te vinden is, op voorraad en overzichtelijk dan is de kans groot dat ik mij op mijn gemak voel. Of ik tot koop over ga is vers 2, maar aan de winkel zal het niet liggen…
En wat wil ik daar nu mee zeggen? Dat we naar het Honeycomb model moeten kijken, willen we alle facetten van een gebruikersvriendelijke website aandacht geven! Ben benieuwd naar je artikel Marcel!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen