Een aantal van de meeste succesvolle websites zoals Google, Marktplaats, Startpagina, eBay en Amazon staan niet bekend om hun mooie design. Volgens Jamie Roche, CEO van Offermatica, specialist in online experimenten is de mooiste website dan ook niet perse de meest effecteive
Roche onderzocht talloze websites met methodes als a/b testing en multivariate testen en concludeert dat de mooie website niet automatisch leidt tot meer verkoop. De saaie simpele site blijkt vaak doeltreffender en meer conversie op te leveren.
Volgens Tibert Verhagen, wetenschapper aan de VU wordt het succes van een website bepaald door de functionaliteiten. Denk hierbij aan keuzemogelijkheden, aanbiedingen, vergelijkbaarheid, referenties, betaalmogelijkheden etc. Volgens Verhagen is design is niet van invloed op het resultaat van een website
Zorg daarom dat mensen met verstand van user experience en webdesign betrokken zijn bij de ontwikkeling van je website. Helaas maar reclamebureau’s en programmeurs missen deze kennis vaak. Verzeker jezelf ervan daarom dat je website gebruiksvriendelijk is en aansluit bij de behoeften van je bezoeker.
Moeten we dan helemaal geen aandacht meer besteden aan het design van onze website? Nee. Design en usability gaan hand in hand, denk alleen maar aan het assortiment van Apple. Moet je echter kiezen bedenkt dan dat er zonder gebruiksvriendelijkheid geen conversie is maar zonder design wel.
Gratis website evaluatie
Concept7 biedt geheel vrijblijvend een knelpunten analyse van je website aan. Een unieke kans om toegang te krijgen tot de kennis van echte experts.
3 reacties op "De mooiste website is niet de meest effectieve"
Daar ben ik het volledig mee eens: ‘het leidt niet [b]persé[/b] tot meer verkoop. Een eenvoudige site duidelijke site zal daarentegen wel leiden tot meer verkoop.
Toch denk ik dat het design wel degelijk van belang is. Mensen zien echt wel dat aan een eenvoudig ogende website, wel heel veel tijd en aandacht is besteedt ten aanzien van de shopping experience.
Design zou ook echt een afbreuk kunnen doen aan het vertrouwen wanneer het een zolderkamer site lijkt!
Design vs overzichtelijkheid. Mooi design presenteert, oftewel daarmee kan je iets reflecteren, bijvoorbeeld een bedrijf. Overzichtelijkheid, zoals producten in een webshop bijvoorbeeld, resulteerd mijn inziens wel tot meer verkoop. Toch moet ik zeggen dat een webshop met goed design vaak professioneel oogt en dus ook meer vertrouwen richting haar (potentile) klanten uitstraalt.
[i]Hij onderzocht verschillende websites en komt tot de conclusie dat de mooie website niet persé leidt tot meer verkoop. De saaie simpele site blijkt vaak doeltreffender.[/i]
Een mooie simpele site is nog doeltreffender. [i][url=http://www.acm.org/ubiquity/views/v4i45_norman.html]Beauty and brains, pleasure and usability go hand-in-hand in good design.[/url][/i].
Leuk man deze discussie, zie ook mijn post over dit onderwerp bij het nieuwsbericht [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=490]Design zorgt niet voor onderscheidend vermogen![/url]
Een goed voorbeeld van een hele simpele, qua design geen mooie site maar wel effectieve site is die van Sitsuper waar we ooit een [url=https://www.usabilityweb.nl/scan.php?id=80]review[/url]van plaatsten.
Als ik de voorbeelden uit het artikel bekijk wordt functionaliteit ingewisseld voor ‘mooi’. In zo’n geval is het logisch dat de effectiviteit van een website achteruit gaat. Functionaliteit moet leidend zijn.
Als je een functionele website hebt helpt het (volgens mij) wel als je een mooie website hebt. Het uiterlijk van een website bepaalt mede de uitstraling, herkenbaarheid en betrouwbaarheid van je bedrijf.
Wat mooi genoeg is moet je per site bekijken. Een Bacardi-jongerensite is geen groothandel in loodgietersartikelen.
Design zorgt wel voor onderscheidend vermogen. Photoshop, plaatjes en kleuren niet.
waarom niet een mooi design EN een mooi overzichtelijkheid ?
Kijk maar hoe simpel en effectie de site van Google is. Het gaat dus ook om de kwaliteit van de informatie die geleverd wordt.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen