Tijdens user-tests is er veel tijdsverspilling. Testpersonen zijn veelal bezig met minder belangrijke taken zoals in beantwoorden van allerlei vragen, aldus Jakob Nielsen in zijn nieuwste Alertbox.
Volgens Nielsen moeten usabilityexperts vooral bezig zijn met het observeren van gebruikers. We willen immers weten hoe mensen met onze interface omgaan. Momenteel ligt de focus echter te vaak op wat mensen vinden in plaats van wat ze doen.
Nog geen reacties op "Verspilling bij user testing"
Mijn ervaring met usertesten is dat juist het observeren ongelofelijk veel dingen naar voren haalt. Het is super interessant om te zien hoe andere mensen taken op een website uitvoeren of alleen al over het internet surfen.
Wie had er bedacht dat de ‘ga’ knop naast de adresbalk in Firefox uberhaupt gebruikt werd?
Inderdaad Raymond, en hoevaak blijkt dat men vaak het ene zegt en het andere eigelijk doet, ook op het gebied van usertesting. Vraag bijvoorbeeld een willekeurig iemand of hij pop-ups irritant en je krijgt als antwoord 9 van de 10 keer een volmondige JA! laat je dezelfde persoon echter een website bezoeken waar een pop-up bij zit, zie je tevens 9 van de 10 keer dat diegene zich er helemaal niet aan stoort.
Laat de testpersonen lekker hun gang gaan, je zult versteld staan van de dingen die ze gebruiken, waar jij nooit aan had gedacht toen je van te voren niet aan hebt gedacht toen je de website maakte.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen