Waarom lijkt het alsof websites van zorgverzekeraars of de helpdesk absoluut niet buikbaar zijn? Waarom lijkt het alsof die stomme plakkerige stickers bewust op een nieuwe videorecorder zitten?
Misschien wel omdat het slecht voor de business is om te investeren in zaken! Soms beïnvloedt de gebruiksvriendelijkheid van een product de aankoop van een product juist niet! En dus zal een manager niet investeren in gebruikersvriendelijkheid, juist niet!
Een product kan nog zo gebruikersvriendelijk zijn maar als het financieel gezien niet uitkan is het product een flop. Gebruikersvriendelijk of niet!
Nog geen reacties op "Vijanden van usability"
Het niet gebruikersvriendelijk zijn van diensten en produkten kost je per definitie klanten. Tenzij je geen concurrenten hebt natuurlijk.
Voor veel producten is gebruikersvriendelijkheid iets nieuws. Jarenlang stond vooruitgang gelijk aan meer knoppen en waren veel (overbodige) functies reden om voor een bepaald apparaat te kiezen.
Met functies kon je je als fabrikant niet meer onderscheiden en veel mensen snapten de apparaten niet meer. Gebruikersvriendelijkheid is dan natuurlijk een mooi marketingmiddel.
Een ontwikkeling als deze zie je onder andere bij de videorecorder, mobiele telefoon en auto’s. Gelukkig moeten ook veel websites er inmiddels aan geloven.
Waarom zijn veel vlees en kaas soorten zo moeilijk verpakt dat ze bijna niet meer open willen? Misschien stimuleert dit onbewust wel de gedachte dat het echt goed vacuüm verpakt is…
Bovendien, je blijft het maar kopen…
@Marcel: Je hebt mensen die voor de prijs gaan (meestal de goedkope verpakkingen) en de mensen voor kwaliteit (hersluitbaar en daardoor vaak langer houdbaar)..
Ik denk daarom niet echt dat het met de gedachte ‘vacuüm’ verpakt te maken heeft maar meer de keuze (prijstechnisch) van de producent.
@ Rene: ik heb het ook over onbewust en niet over bewust…
De meeste mesen winkelen prijsbewust. Nu let ik niet al te veel op de prijzen, maar zit toch altijd weer zo’n rol moelijk te openen leverworst in mijn mandje. Bovendien is dit zeker niet de goedkoopste leverworst 🙂
Verder ben ik het zeker met je eens!
Tocht ben ik benieuwd wat voor keuzes je allemaal maakt met je ‘onderbewustzijn’ !
Ik denk dat die rol Saksische leverworst een typisch voorbeeld is van een gebrek aan creativiteit bij de fabrikanten. Het zal wel een hele voordelige manier van verpakken zijn, maar het is toch niet zo moeilijk om een hersluitbaar systeem te bedenken welke vergelijkbaar is in produktiekosten?
“Tocht ben ik benieuwd wat voor keuzes je allemaal maakt met je ‘onderbewustzijn’ !”
Als je de verpakkingindustrie mag geloven erg veel. Zo heeft unox (of zo) pas soep in zakken verpakt. Net als de blikken blijft het 10 jaar goed maar de consument denkt met een verser product te maken te hebben.
Een rol leverworst lijkt op de oervorm van een worst. Ik denk dat dit een deel van de marketing is.
Een rol leverworst voorzien van een wasknijpertje om hem hersluitbaar te maken zou echt een innovatieve oplossing zijn 😀
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen