Onderzoekers hebben ontdekt dat het gebruik van Instant Messaging binnen het bedrijfsleven grote voordelen biedt op het gebied van communicatie. Hoewel ongecontroleerd gebruik van dit medium volgens velen grote gevaren met zich mee kan brengen.
Een aantal uitkomsten van het onderzoek:
- Instant Messaging wordt op grote schaal gebruikt om te communiceren met telewerkers;
- Instant Messaging heeft nagenoeg geen effect op de hoeveelheid e-mailverkeer;
- Instant Messaging heeft gezorgd voor een afname in de hoeveelheid voicemail verkeer;
- het potentieel van Instant Messaging voor het oplossen van management problemen wordt nog niet ten volste benut.
Bron: Instant Messaging in Companies to double during 2005, claims Ovum
1 reactie op "Gebruik van Instant Messaging zal verdubbelen gedurende 2005."
Ik ben het er wel mee eens dat snelle communicatie of even een bestandje sturen, prima werkt met IM. Maar voor complete gesprekken of vergaderingen geef ik toch de voorkeur aan de telefoon.
Net als met email kunnen woorden zonder ze uit te spreken heel anders geinterpreteerd worden dan je zou willen.
Daarnaast is en blijft de mens een sociaal dier. Mensen die alleen maar via IM (digitaal) communiceren raken gestresst en geïrriteerd. ([url]http://www.brint.com/interview/astdint.htm[/url] laatste alinea)
Ik denk dat dit juist komt omdat IM geen oplossing biedt voor mimiek of intonatie. Reageren duurt langer dan in een gesprek. Ik denk dat IM nog aardig wat aan terrein wint, maar dat over een aantal jaren een ommekeer plaatsvindt.
Ik denk dat mensen letterlijk de technologie uitspugen en weer ‘echt’ sociaal contact willen.
@Tom – Ik denk dat een webcam daar wel een oplossing voor is.
Ik denk dat juist bij zakelijk contact het geen probleem is om via Instant Messaging te communiceren.
En dan vraag ik me af waarom?
en ik ook!
Omdat de nadelen (ontbreken van echt sociaal contact, ontbreken van mimiek (welke deels wordt opgevangen door het gebruik van smilies e.d.)) niet opwegen tegen de voordelen (besparing telefoonkosten, instant verzenden van bestanden/uitwisselen documenten).
Bij een privé gesprek kan ik me voorstellen dat je graag de stem van een ander hoort aan de andere kant van de lijn. Bij een collega zou ik dat toch minder gauw hebben.
@Henk denk ik ook. IM wordt bij multinationals eigenlijk als best veel gebruikt (idd kostenbesparing en het voordeel dat je berichten kunt opslaan en archiveren). Ik heb afgestudeerd bij ABB op de afdeling University en hier hadden ze behoorlijk vaak een IM sessie met collega’s van ABB Universities van andere landen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen