Als we websites ontwikkelen beginnen we vaak eerst met het plaatsen van het logo vervolgens maken we het navigatiemenu en plaatsen we wat foto’s. Pas op het laatst plakken we de teksten erin.
Niet goed, aldus Jason Fried van 37signals. Hij pleit ervoor om tijdens de bouw van een website uit te gaan vanuit de essentie. Wat willen we nu dat de bezoeker op deze pagina kan doen. Vanuit dit middelpunt bouwen we de rest. Zo weet je zeker dat het meest belangrijke van je pagina ook de meeste aandacht krijgt..
Dus geen website met cms waar de klant later zijn teksten inplakt maar eerst de content schrijven en vormgeven en pas dan de rest.
1 reactie op "Webdesign, begin met het belangrijkste"
Helemaal mee eens. Je kunt niet eerder beginnen met het design van de site dan wanneer je het doel en de globale content kent!
Daar moet je het als designer ook wel mee eens zijn, haha. Nee zonder gekheid. Ik denk inderdaad dat deze manier van werken erg efficient is. Toch is het vanuit de klant gezien wel eens lastig. Hij wil toch graag snel iets zijn, daar betaalt hij immers voor. Goede voorbereiding en duidelijke communicatie kan in deze verhelderend werken!
Ik las een leuk interview met Jakob Nielsen op cnn.com, volgens Nielsen is het belangrijk om to-the-point te komen. Iets dat met bouwen vanuit het middelpunt goed gerealiseerd kan worden.
[b]Lu Stout:[/b] What is the biggest mistake in Web design right now?
[b]Nielsen:[/b] The biggest mistake is really not getting to the point, not telling people what they can do on the Web sites, what it is about (and) smothering the information in hypertalk, in slogans, in indirectness, in cuteness. People don’t want that, they don’t want to sit there and read a lot, they don’t want to click a lot, either. Get to the point — that’s the number one guideline for Web design.
bron: [url=http://edition.cnn.com/2004/TECH/08/09/jakob.nielsen/index.html]Searching for answers on the Web[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen