Nederland is een vlak land en kent geen onherbergzame terreinen. Toch kom is steeds vaker SUV’s tegen zoals de Hummer H2, de Volkswagen Touareg, de BMW X5 of de Mercedes-Benz M-Klasse.

Zo’n auto is niet echt nodig als je boodschappen gaat doen in de PC-hooftstraat. Okay je hebt wat extra laadruimte maar parkeren is daarentegen extra lastig. De populariteit van dit type auto’s een mooi voorbeeld van het feit dat een product meer is dan alleens de functie die het vertegenwoordigt.

Een goed produkt vertegenwoordigt ook een aantal waarden. Volgens onderzoeksbureau Social Technologies zijn de belangrijkste twaalf waarden:

  • Creativiteit: Consumenten willen zelf invloed uitoefen op het eindproduct (spreadshirt);
  • personalisatie: Consumenten zoeken naar produkten die aansluiten bij hun persoonlijke behoeften en voorkeuren (configureer en bestel bij dell);
  • Eenvoud: Producten worden steeds complexer, consumenten hebben behoefte aan produkten die slechts een paar functies aanbieden en die gemakkelijk te gebruiken zijn. (ipod);
  • Assistentie: consumenten krijgen steeds meer taken te doen, meer keuzemogelijkheden en meer informatie te verwerken. Consumenten hebben behoefte aan wat hulp in deze complexe wereld (vergelijk.nl);
  • Segmentatie: Produkten en diensten die aansluiten bij specifieke verschillende fysieke behoeften, financiële middelen, culturele opvattingen et cetera. Gesegementeerd voor een specifieke doelgroep (seniorentelefoons);
  • Gemak: produkten en diensten die ons leven wat makkelijker maken. (senseo);
  • Verbondenheid: de behoefte te kunnen krijgen wat we willen wanneer wat het willen (Internet enabled microwave);
  • Doelmatigheid: consumenten willen meer resultaat met minder inspanning (HR ketels);
  • Intelligentie: producten die informatie voor ons verwerken en ons helpt juiste keuzes te maken. (MIT Sketching);
  • Bescherming: de behoefte om ons veilig te voelen. Produkten die ons beschermen tegen allerlei gevaren (Volvo Safety Concept Car);
  • Gezondheid: de behoefte om ons gezond en fit te voelen (Wellness concept);
  • Duurzaamheid: we zoeken naar produkten die duurzaam zijn en het milieu zo min mogelijk belasten (groene stroom);

Bron: 12 Consumer Values to Drive Technology-related Product and Service Innovations

Be Sociable, Share!