Een website bestaat uit drie onderdelen:
- Techniek;
- Design;
- Content.
Bij de bouw van websites wordt veel aandacht besteed aan de techniek en design en niet aan de content. Joh, we plaatsen gewoon onze folderteksten op de website, zo klaar!
Vreemd eigenlijk wat met de content zult u wel uw boodschap moeten overbrengen.
Het maken en uitvoeren van een website-content actieplan zorgt dat de content die aandacht krijgt die ze verdient.
bron: Content Brief
3 reacties op "Content van websites is onderbelicht"
Het is ook zeker een kwestie van organiseren, prioriteit en geld.
Het succes van de weblogs laat zien dat het uiteindelijk om de content gaat. Sommigen zeggen wel eens dat het in de basis om drie elementen gaat: techniek, design en content.
Techniek moet gewoon werken, het design moet er goed uit zien maar uiteindelijk draait het om de content. Toch raar dat dan de content achter blijft bij vele internetsites.
Leuk voorbeeld is te lezen in de Site review van [url=https://www.usabilityweb.nl/scan.php?id=32]Brands[/url]. En Brands is ZEKER niet de enige op het internet.
Zijn er ook cijfers bekend over de ‘updateratio’ van internet? Ik neem aan dat Google dit zou moeten weten, de Google robotjes weten toch wanneer er iets is aangepast op de website? Wanneer er vaker iets wordt aangepast komt de robot vaker langs…
Interessant is om te weten hoevaak een website geupdate moet worden (in de basis) om een succesvolle herhalingsbezoek te genereren. Uiteraard is dit op een website als nu.nl anders dan op philips.nl. Ik ben benieuwd of dit ergens bekend is….
Wie mij de updateratio per ‘categorie website’ kan geven is de held van de dag!
De frequentie is sterk afhankelijk per site. In de basis gaat het erom dat als je nieuws hebt je het moet melden. Juist met technieken als RSS of google alerts, pubsub is het niet meer nodig om iedere dag een site te bezoeken en te kijken of het nieuws bevat.
Voor een website die jaarlijks wordt gewijzigd is een jaarlijks Google-bezoek theoretisch succesvol. Vaker indexeren is niet nodig. Ik denk dat een regelmatige frequentie belangrijker is dan een hoge frequentie.
Een Google Alert die andersom werkt (Google waarschuwen als er iets is gewijzig.) zou logisch zijn maar is natuurlijk een uitnodiging tot misbruik.
Door dit artikel keek ik net even naar een website die al minstens twee jaar niet is gewijzigd. Nummer twee in de resultaten en volgens Google gewijzigd op 27 mei j.l. Google laat zich blijkbaar wel in de luren leggen door een dynamisch gegenereerde pagina, al is die niet gewijzigd.
Klopt wie de zaak voor de gek wil houden, die kan dat doen. Gelukkig echter komen wantoestanden steeds sneller aan het licht zie ook ([url]https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=262[/url])
Waar ik met RSS, Google Alerts, Pubsub e.d. op doel is het volgende. In het begin van de internetjaren werd verteld dat je site actueel moest zijn omdat bezoekers dan anders niet terugkomen. Je moest zorgen in het lijstje van favorieten van de internetter te komen. Dankzij de eerder genoemde technieken hoeft dat niet meer. De bezoeker geeft aan waar hij interesse in heeft, kan oneindig veel feeds/alerts/e.d. volgen en zit er iets bij wat hem interesseert dan krijgt hij bericht. Moest je je als organisatie vroeger dus richten op veel nieuws, nu gaat het er meer om nieuws te schrijven dat past bij de doelgroep. Het gaat nu meer om de inhoud. Vandaar – om even bij het onderwerp te blijven – dat het ook zo jammer is dat juist content van onderbelicht is.
@ Stefan: tuurlijk is de frequentie sterk afhankelijk van de site. Maar zijn hier ook al onderzoeken naar gedaan. En hiermee bedoel ik het breder dan alleen google!
Hoevaak moet je een website updaten om aan de herhalingsbezoek van klanten te voldoen.
Voorbeeldjes:
Hoevaak moet bol.com minimaal een nieuwe aanbieding updaten?
Hoevaak moet een groot bouwbedrijf een nieuw project op de website plaatsen?
enz.
Hoe vaak moet een website geupdate worden om bezoekers tegelmatig weer te laten komen…
In de discussie over [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=261]Conversieratio per branche[/url] hebben we geconcludeerd gemiddelde cijfers nergens op slaan. Dat is elk algemeen antwoord op je vraag “Hoe vaak moet een website geupdate worden om bezoekers tegelmatig weer te laten komen” ook.
A website should be updated as often as is reasonably possible and appropriate for your type of business ([url=http://needmoredesigns.com/support/idx/4/009/article/]Needmore Designs[/url]).
Voor een deel bepaal je het ook zelf. Een kopje weekaanbieding of maandaanbieding zegt al hoe vaak je moet updaten. Je zou kunnen onderzoeken of een weekaanbieding beter werkt dan een maandaanbieding maar dan onderzoek je eigenlijk iets heel anders.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen