Middelen zijn schaars waardoor bedrijven moeten kiezen waarin ze investeren. Omdat je appels niet met peren kunt vergelijken gebruiken bedrijven geld om te vergelijken. Als je niet de toegevoegde waarde van je voorstel kunt aantonen zullen bedrijven er ook niet in investeren.
De toegevoegde waarde kan worden aangetoond door het stellen van de volgende vragen:
- Werkt het omzetverhogend?;
- Werkt het kostenverlagend?;
- Brengt het ons nieuwe klanten?;
- Halen we er meer omzet bij bestaande klanten mee?;
- Vergroot het de waarde van onze aandeelhouders?
Door jezelf deze vragen te stellen ben je veel beter in staat om duidelijk de toegevoegde waarde van je usability-advies aan te tonen en is de kans dus veel groter dat het daadwerkelijk een project wordt.
2 reacties op "Aantonen van Toegevoegde Waarde"
Een ongelovelijke open deur. Daarom heb ik mij regelmatig verbaast dat veel mensen zichzelf niet afvragen wat het ‘netto’ resultaat van een inspanning of investering is. Men heeft vaak een einddoel voor ogen en iets is geslaagd als dat is behaald.
(De verbazing leidt zelfs tot een ernstige schrijffout.)
Ach, D’s en T’s, de eeuwige strijd. 😉
Alleerst tof dat jullie zo actief zijn. Ik kijk altijd met veel plezier uit naar jullie bijdragen.
Het artikel van Spool is misschien inderdaad wel een open deur. Hij schrijft trouwens wel vaker over de Return-On-Investment ([url=http://www.answers.com/main/ntquery;jsessionid=8dqsb6s8ai4rh?tname=return-on-investment&sbid=lc02a&method=6]ROI[/url]) van usability. Lees bijvoorbeeld het [url=http://www.informationdesign.org/special/spool_interview.php]Infodesign Interview[/url] tussen hem en Dirk Kneymeyer.
Als het gaat om ROI van usability hink ik op twee gedachten.
Aan de ene kant ben ik het roerend eens met Daniel Rosenberg die stelt dat je helemaal niet zoiets kunt berekenen als de ROI van usability. Zie: [url=http://www.baychi.org/calendar/20031014/#1]Seven Myths of Usability ROI[/url].
Aan de andere kant de wereld draait om geld, en als je kunt aantonen wat het in termen van geld oplevert om te investeren in usability (of elk willekeurig ander project) sta je wel sterk. In dit verband kan ik het boek [url=http://www.managementboek.nl/boekeninfo.asp?CODE=9052142661983605&ReferrerID=1]Adviserend Verkopen[/url] van Mack Hanan aanraden.
Zo lang usability een begrip of verzamelnaam is (waar was dat artikel ook alweer?) in plaats van een meetbare eenheid zal het lastig zijn de ROI uit te rekenen. Bovendien gaat het berekenen van een ROI in veel gevallen gepaard met aannames i.p.v harde cijfers. Zelfs bij het bouwen van een fabriek ga je uit van een verwachtte groei, een bepaalde marktontwikkeling etc.
Het verkopen van usability kun je uiteraard doen met verwachtingen en ervaringen maar enthousiasme, overtuiging en confrontatie heeft volgens mij meer effect.
in een webcast van Jupitermedia [url=http://www.jupiterwebevents.com/_archives/2004/webevent_10-12-04/20041012web/stdplayer/frameset.htm]Online Usability: Best Practices for Applying Usability Testing[/url]
wordt beweert dat 43% van de bedrijven usability inzetten om de meest optimale ‘positieve’ gebruikerservaring te realiseren en dat maar 11% als doel heeft conversie ratio’s of andere meetbare doelstellingen op te krikken.
Spool’s focus op ROI lijkt zo bezien niet gerechtvaardigd. Dit is dan vanuit het oogpunt ‘verkopen van usability’. Ik denk namelijk dat het voor de professionalisatie van usability als discipline wel goed is dat je meetbare resultaten kunt boeken.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen