De waarde van consistentie is eenvoudig te begrijpen. Een website die consistent is voorspelbaar, waardoor je er makkelijker mee leert omgaan.
Niet voor niets luidt Ben Schneiderman’s eerste gouden regel voor interface design: Streef naar consistentie.
Als mensen gevraagd wordt op een website te beoordelen dan valt het op dat usability-experts meer inconsistentie-problemen waarnemen dan gewone gebruikers. Recent onderzoek toont ook aan dat bezoekers het niet consistent gebruiken van een logo op een website vaak niet opvalt.
Consistentie brengt een zekere structuur en orde aan op een website. Een andere manier om dit te bereiken is door gebruik te maken kleur. Een ander achtergrond kleurtje bij items die bij elkaar horen blijkt erg goed te werken.
Consistentie heeft zeker waarde, maar je moet niet te ver doorschieten. Scheidt hoofd- van bijzaken en zie geen onnodige beren op de weg.
Nog geen reacties op "Blindstaren op consistentie"
Denk dat consistentie bij veel mensen onbewust wel gewaardeerd wordt. Het zou vreemd zijn als de borden op schiphol vanaf gate 6 ineens rood met wit worden. Ik denk dat een grote afwijking mensen wel opvalt. De vraag is inderdaad wel in hoeverre je het door moet trekken tot in de kleine details.
Precies,
– Nooit hyperlinks in een nieuw venster openen (terwijl dit soms makkelijk is)
– Nooit gebruik maken van popups (terwijl dit soms makkelijk is)
– vergeet frames (terwijl dit soms makkelijk is)
– gebruik een vloeiend ontwerp (terwijl dat ten koste gaat van de leesbaarheid)
Zijn dit nu allemaal voorbeelden van usability te ver doorgedraaft of gaat het erom dat je richtlijnen consequent moet toepassen?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen