Webcredible voerde onderzoek uit onder 1.200 respondenten naar elementen die vertrouwen opwekken voor het uitvoeren van een online transactie.

  • 42% zegt genoeg te hebben aan de naamsbekendheid van de organisatie en een professioneel ogende website;
  • 40% zegt erop te letten dat de transactie via een beveiligde verbinding (https) gaat;
  • 7% vindt alleen een telefoonnummer genoeg om zijn of haar creditcard gegevens prijs te geven;
  • 6% zegt te letten op specifieke informatie op de website over de veiligheid van betalen.

Trenton Moss van Webcredible vindt het nogal verontrustend dat mensen ‘redelijk’ gemakkelijk hun creditcard gegevens prijsgeven alleen op basis van het imago van een website.

60% hecht immers geen belang aan een beveiligde verbinding. Van dit vertrouwen is met een zogenaamde bedrog-website (phising) immers redelijk gemakkelijk misbruik te maken.

Volgens Moss moeten online retailers hun bezoekers beter wijzen op het feit dat ze een betrouwbare partner zijn. Hij geeft daarvoor de volgende tips:

  • Voeg een pagina aan je website toe met daarin informatie over het veiligheidsbeleid;
  • Biedt klantbeoordelingen aan (laat bezoekers de beoordelaars weer beoordelen);
  • Biedt links aan naar referenties over de organisatie op andere websites;
  • Zorg ervoor dat je informatie actueel is;
  • Laat op een transparante wijze zien bij welke brancheverenigingen de organisatie is aangesloten.

Mike Davies van Verisign ziet in EVSSL een gebruiksvriendelijke oplossing.

EVSSL EVSSL is gebruikersvriendelijk omdat de adresbalk groen wordt als het om een bonafide website gaat en rood als het mogelijk om een bedrog website site.

Dit lijkt me een goede stap in de richting op weg naar een ‘veilig’ internet.

Bron: Looks are good enough security for most web shoppers

Be Sociable, Share!