Traffic4u wil dat er een keurmerk komt voor bedrijven die zich bezighouden met zoekmachine-optimalistatie (seo’s). Dat zegt directeur Gert-Jan Munneke. “Er moet gewoon duidelijk worden welke partijen zich aan de gemaakte afspraken houden en zich aan geoorloofde praktijken houden.”
Een keurmerk is uiteraard een goed idee, maar er mag tegenwoordig wel een keurmerk voor keurmerken komen! Het lijkt wel of overal een keurmerk voor gemaakt wordt…
2 reacties op "Keurmerk voor seo’s de oplossing?"
Het keurmerk ‘goede mening over keurmerken’ is wat mij betreft toegekend.
Er bestaat blijkbaar een clubje van seo’s de het graag goed willen doen. Van een bedrijf dat daarbij is aangesloten mag je blijkbaar verwachten dat ze je niet in problemen brengen. (En met duidelijke spelregels zal een Checkit debakel misschien ook niet meer voorkomen.) Een lijst op de IAB website (het clubje heeft een naam) en eventueel een verwijzing op de website van de aangesloten bedrijven zou genoeg moeten zijn.
Een keurmerk is leuk maar devalueert natuurlijk met ieder keurmerk dat er bij komt.
Als je als ondernemer de diensten van zo’n bedrijf wilt gebruiken is het ook wel verstandig om even onderzoek te doen naar wat je in huis haalt. Dat geldt voor de loodgieter om de hoek, maar zeker voor grote verzekeringsmaatschappijen.
@ Tobi: Eigen onderzoek is inderdaad niet onverstandig. Toch is het zeker voor ‘algemene zaken’ goed om iets zoals een keurmerk op te zetten . Er zijn goede keurmerken die het onderzoek (zeker op de consumentenmarkt) makkelijker maakt. Zo zijn er prima initiatieven als de icoontjes voor TV programma’s, [url=http://www.nvm.nl]de Nederlandse vereniging van Makelaars (NVM)[/url], ISO certificering, VCA e.d.
Wat wel een beetje stoort is dat voor iedere thema een keurmerk opgezet wordt. Je zou in plaats van een keurmerk voor SEO’s ook een stapje hoger kunnen kijken: een keurmerk voor internet marketeers. Of nog een stapje hoger een keurmerk voor ICT bedrijven.
Iedereen is toch gebaat bij zakendoen met bedrijven die zich bezighouden met zoals Traffic4u het noemt ‘geoorloofde praktijken’?
Toevallig nog een mailtje gehad van ‘weer’ enkele initiatieven. Ik weet nog niet wat ik er van moetn vinden…
[url=http://www.mkbOK.nl]mkbOK[/url]
Het mkbOK website keurmerk is een initiatief van Stichting MKB en Internet. MkbOK is een website keurmerk dat veilig en betrouwbaar (online) zakendoen met het MKB, Midden- en Kleinbedrijf, stimuleert. Het mkbOK website keurmerk is niet commercieel en wordt gratis ter beschikking gesteld aan MKB bedrijven (tot 250 werknemers) die zich vast hebben gelegd aan de mkbOK keurmerkcode. Het mkbOK website keurmerk beschermt bedrijven en particulieren tegen onverwachte verrassingen en brengt duidelijkheid op internet als het gaat om (online) zakendoen met het MKB.
[url=http://www.stichtingmkbeninternet.nl]Stichting MKB en Internet[/url]
Stichting MKB en Internet is na een intensieve voorbereiding op 9 mei 2005 opgericht. De Stichting is voortgekomen uit een groep landelijke opererende Internet specialisten die sinds 1996 bedrijfsmatig met het Internet en het midden klein bedrijf actief zijn. Stichting MKB en Internet werkt volledig op ideologische basis en heeft haar bestaansrecht te danken aan donateurs, sponsors en subsidies.
@Marcel – Volgens mij zijn we het wel eens. Alleen de willekeurige aanwas van keurmerken lijkt me weinig toevoegen.
De NVM vond ik overigens wel een aardig voorbeeld. Dat is namelijk geen keurmerk maar een lidmaatschap zoals ik in mijn eerste reactie opperde. Blijkbaar werkt dat.
Of de Stichting MKB en internet een nuttige toevoeging is weet ik niet. Ideologisch tonnen aan sponsors vragen zonder aan te geven wie of wat er achter zit wekt bij mij weinig vertrouwen op. Wie weet hebben ze de beste bedoelingen en weten ze die hindernis te overbruggen.
In ieder geval zit er een bedrijf achter wat gespecialiseerd is in o.a. seo… Zijn we toch weer bij het onderwerp.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen