Recentelijk zien we reclame op tv voor de stichting drempelvrij.nl. Helemaal niks mis mee zou je zeggen. Het is juist goed dat toegankelijkheid meer onder de aandacht wordt gebracht.
Maar of dit nu de oplossing is… Op mijnkopthee.nl ontstaat een discussie over de integriteit van de stichting.
Mijn kritiek op drempelvrij.nl is dat er wel wat meer technisch ondersteunende content op de site mag staan. Hoe maken we sites dan toegankelijk??
bron: Drempel-wat?
6 reacties op "‘Een toegankelijke website herken je aan het drempelvrij.nl logo.’ Wat?"
Mijn krititiek op drempelsvrij is dat het iets van € 200 kost wil je het keurmerk dragen. Dit druist volgens mij tegen de principes in van toegankelijk maken.
Websites moeten toegankelijk worden gemaakt om [url=https://www.usabilityweb.nl/artikel.php?id=26]diverse redenen[/url].
Daar hoort wat mij betreft geen keurmerk bij dit geld gaat vragen om het keurmerk te mogen plaatsen. Dit werkt alleen maar averechts. Wat mij betreft gaat Drempels Weg ze gratis aanbieden.
Stimuleer het, en wel gratis. Wie gaat er betalen voor zo’n logo? Het zou eerder andersom kunnen. Een bedrijf met een drempels vrije website kun je bijv. belonen met extra advies, het felbegeerde logo (ahum) etc.
Als je alle kosten bij elkaar optelt zit je al snel aan [url=http://www.accessibility.nl/toetsing/waarmerkdrempelvrij#kosten]700 euro per jaar[/url].
Aan de ene kant is het logisch dat de jaarlijkse toetsing betaald moet worden maar aan de andere kant zit je wel vast aan een (min of meer zelfbenoemde) stichting met een monopoliepositie. Op de een of andere manier hebben ze de financiële middelen om een dure televisiecampagne op te zetten waarbij het keurmerk de norm voor toegankelijkheid wordt.
Je loopt hierdoor het risico dat ze niet streven naar toegankelijke websites maar naar websites met keurmerk. Voor een groot bedrijf misschien geen probleem, maar ik denk dat het MKB het grotendeels af laat weten. Die groep zal niet alleen het keurmerk overslaan maar toegankelijkheid in het algemeen.
Met Drempels Weg heeft de overheid een fantastische stimulans gegeven om toegankelijkheid onder de aandacht te brengen. Met Drempelvrij zijn ze in het bestuurlijke subsidiewereldje terechtgekomen waar allerlei marktregels niet meer gelden.
Ik snap de meerwaarde van zo’n logo op je site uberhaupt niet.. Het doel van toegankelijk bouwen lijkt me toch echt de positieve gebruikservaring en zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid geven je site te bezoeken, en niet €200 euro neerleggen om je site te vullen met nóg een extra logootje/keurmerk…
Ik zou me voor kunnen stellen dat als veel websites zo’n logo krijgen, een database wordt aangelegd van alle toegankelijke websites.
Mensen die behoefte hebben aan toegankelijke websites, maar geen zin hebben om deze handmatig op te zoeken, kunnen deze database raadplegen. Wel zo gebruikersvriendelijk voor hen.
@ Raymond – Stichting Accessibility (onderdeel van Drempelvrij ) voert de de toetsing voor [url=http://www.drempelsweg.nl]Drempels[/url] weg uit. Tevens zijn zij de technische helpdesk voor Drempels weg.
@Tobi – Idd, Drempels weg een fantastisch initiatief. Met dezelfde financiële middelen zouden ze ook contact kunnen opnemen met alle webbouwers in Nederland om samen met hen een forum of weblog te starten waarin de technische kant van toegankelijkheid wordt uitgelicht. Het probleem zit wat mij betreft meer in het feit dat webbouwers niet weten hoe ze toegankelijk moeten bouwen.
@Ewout – Het voordeel van zo’n logo snap ik wel, zie ook het thuiswinkel keurmerk, het wekt toch vertrouwen op.
Toegankelijk bouwen is gewoon “verstandig zakendoen” vanuit dit oogpunt moeten mkb-ers het toch echt zelf oppikken. De andere kant van het verhaal is dat als webbouwers het kunstje niet beheersen het nooit van de grond zal komen. Zowel mkb als webbouwers zullen toegankelijk bouwen moeten stimuleren.
Een keurmerk voor webbouwers die het kunstje toegankelijk bouwen beheersen zal ook een stap in de goede richting zijn (vgl het met iso-certificering). Nu weten mkb-ers waar ze op moeten letten. De [url=http://www.drempelsweg.nl/smartsite.dws?lettertype=&id=288]lijst van toegankelijke bouwers[/url] van drempelsweg is een stap in de goede richting maar de toelatingscriteria zijn niets vergeleken met de criteria van [url=http://www.gawds.org/admin/members/agreement.php]The Guild of Accessible Web Designers[/url].
At least one of the following criteria is required for membership.
* demonstrated good practice on an existing site.
* written articles, research papers, or accessible web design tutorials.
* participated in, and contributed to, the accessible web design community.
* demonstrated in some other way a commitment to accessible web design, e.g., have an action plan for developing a more accessible site.
Certificering moet je verdienen, anders stelt het al met al niets voor. Drempelsweg zou er goed aan doen de toegangscriteria voor de lijst met toegankelijke bouwers aan te scherpen na het voorbeeld van The Guild of Accessible Web Designers. Pas dan weet mkb ook waar ze op moeten letten bij het selecteren van hun webbouwer.
@Ewout – “Het voordeel van zo’n logo snap ik wel, zie ook het thuiswinkel keurmerk, het wekt toch vertrouwen op.”
Ja dat is waar. Het bijeffect is dat sites zonder zo’n logo lager worden gewaardeerd. In beide gevallen zijn de logo’s best kostbaar waardoor je voor veel sites een drempel opwerpt.
Zolang drempelsvrij zich richt op het verkopen van keurmerken zullen ze MKB’ers die van goede wil zijn maar een beperkt budget hebben niet snel bereiken.
Als ik voor € 595 een mooie website kan kopen zal ik niet snel ook nog een keurmerk voor € 700 per jaar bestellen.
Even terzijde: Op tweakers.net kwam ik een discussie tegen over usability. Tussen de regels door lees je vrij goed hoe er over gedacht wordt: [url]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1040833[/url]
Er is natuurlijk een probleem: je kunt aan een website niet 123 zien of die toegankelijk is of niet. Ik probeer mij te profileren als toegankelijke bouwer, maar hoe overtuig ik een opdrachtgever ervan a) dat een toegankelijke site belangrijk is en b) dat de website die ik voor hem bouw inderdaad toegankelijk is.
Helaas is een keurmerk niet echt de oplossing. Voor een bedrag van 700 euro heb ik geen argumenten. Bovendien blijft het een toetsing op basis van beperkte regeltjes.
Ik heb een voorstel aan collega webbouwers: maak toegankelijk bouwen tot standaard werkwijze. Zet op elke site een eigen logo “drempelvrij”, en geef dat logo een link naar een klachtenformulier. Dan wordt de website getoetst aan de praktijk in plaats van aan allerlei statische regeltjes. Het is nog gratis ook.
Het logo dat ik gebruik stel ik beschikbaar. Voor een hires versie kun je even een mailtje sturen.
groet, Carlo
@Carlo, ik ben het met je eens dat toegankelijkheid hoog op de agenda moet staan. Je moet het echter niet roepen je moet het gewoon doen. Dat is gelijk een beetje mijn probleem met allerlei keurmerken. De bezoeker kan voor allerlei redenen op een website komen maar het is zelden om een een keurmerk te bekijken.
We streven hetzelfde doel na, toegankelijke websites de vraag is alleen wat is de slimste manier om dit realiseren? Enerzijds moet je het bedrijfsleven opvoeden en ze laten inzien dat [url=https://www.usabilityweb.nl/artikel.php?id=18]toeganklijkheid gewoon een goede investering[/url] is. Enerzijds kun je best-practices delen en artikelen schrijven hoe je niet toegankelijk kunt bouwen zodat we deze kennis overdragen op collega webbouwers.
Mijn logo heeft niet de status van een keurmerk. Het geeft een heel simpele klachtafhandeling, rechtstreeks van bezoeker naar webbouwer.
Als iemand de bedrijven moet opvoeden zijn dat toch de bezoekers? Als die niet de moeite nemen om hun klacht te uiten dan is het probleem blijkbaar niet relevant.
@Carlo, ja dat is een goed punt. Elke site zou een soort van feedback mogelijkheid moeten hebben.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen