Jared Spool vraagt zich in zijn column af of je hyperlinks altijd moet onderstrepen. Zullen bezoeker die een niet-onderstreepte gekleurde tekst zien hier niet op klikken? Waarschijnlijk niet. Een afwijkende kleur alleen als is vaak voldoende voor bezoekers om te begrijpen dat het een hyperlink betreft. De onderstreping is alleen een extra visuele aanwijzing.
Het gaat pas mis als er inconsistentie is. Sommige hyperlinks zijn niet onderstreept andere weer wel. Kopjes zijn bijvoorbeeld een hyperlink maar niet onderstreept en hyperlinks in de content zijn weer wel onderstreept. Op een gegeven moment weet de bezoeker het dan niet meer en zal maar willkeurig wat gaan klikken (het valt mij bij iedere gebruikerstest weer op hoe vaak mensen gewoon maar ergens klikken).
Tegenwoordig zie je veel hovers bij hyperlinks. De kleur van de tekst licht op en een gele achtergrond kleur lijkt de nieuwste modetrend te zijn. Volgens Jakob Nielsen heeft dit geen enkele zin en moet daarom worden vermeden.
Ik ben het met hem eens dat als mensen een hyperlink identificeren (gekleurd en onderstreept) mensen niet nog eens extra bevestiging nodig hebben. In het geval van een opsomming van hyperlinks in een lijst (bijv. top 10 reacties) kan het wel handig zijn omdat de bezoeker dan een extra bevestiging krijgt van de hyperlink waar hij op klikken wil.
Nog geen reacties op "Moet je hyperlinks altijd onderstrepen?"
Het artikel van Jakob Nielsen stamt alweer uit mei 2004. Sinds die tijd is er naar mijn mening al veel verandert in de verwachtingspatronen van internet gebruikers.
Waar je 8 jaar geleden alleen nog maar kon klikken op blauw onderstreepte tekst is het vandaag de dag bijna alles klikbaar: logo’s, foto’s, icoontjes, headings, noem maar op. Gebruikers zijn er min of meer al aan gewend geraakt dat bijna alles klikbaar is, of kan zijn.
Voor mij ligt daarom het zwaartepunt niet meer bij de vraag van hoe maak ik duidelijk dat er iets klibaar is, maar meer bij de vraag hoe voer ik een bepaalde keuze consistent door in het werk dat ik lever, zodat de gebruiker weet waar hij aan toe is.
Overigens probeer ik het omgekeerde altijd te vermijden, tekst onderstrepen die geen hyperlink vormt.
@Ron. Ik ben het zeer zeker met je eens. Het draait in dit geval om consistentie. Toch denk ik dat het verstandig is hyperlinks te blijven onderstrepen. Dit is iets wat dusdanig zit ingebakken in het internetgebruik van ook niet ervaren internetters dat deze visuele extra onderscheidende factor alleen maar positief werkt.
Het tegenovergestelde, zoals Koen terecht opmerkt, leidt namelijk altijd tot irritatie. Teksten onderstrepen wat geen links zijn kan echt niet!
Ik vind dat een hovertje net als bij een onclick wel nuttig is als extra status feedback aan de gebruiker. Natuurlijk is er ook de muis cursor die verandert, maar indeed in een lijstje is het ook lekker om bevestiging te hebben dat waar je gaat klikken ook correct is.
Wat is precies het nadeel van de hover, behalve “hou het zo simpel mogelijk dus less is altijd more”?
Ik ga er vanuit dat hyperlinks in een duidelijk menu niet onderstreept hoeven worden, omdat het door de context duidelijk is dat het links zijn. Hyperlinks in tekst moeten voor de duidelijkheid wel altijd onderstreept worden, vind ik. Zelfs ik (toch een erg actieve internetter) raak in de war als hyperlinks bold zijn en niet onderstreept.
Met hover-effecten heb ik geen probleem, maar ik zie ze meer als artistiek dan als teken: dit is een link. Het is toch niet handig voor de bezoeker/klant als ze pas kan zien dat iets een link is als ze er met de muis overheen gegaan is.
Ben het eens met Katinka dat je onderstreping in een menu niet (altijd) hoeft te gebruiken. Door de specifieke styling die op een menu wordt losgelaten is het voor bezoekers doorgaans voldoende duidelijk dat ze ergens in het menu moeten klikken.
Het hooveren daarentegen heeft naar mijn mening juist wel een functie/nut, juist doordat onderstepen niet overal consistent gebruikt wordt. Ik zie het hooveren dan als een soort van ‘bevestiging’ in de trant van: ‘inderdaad, het is een link’.
Verlies daarbij ook niet uit het oog dat veel mensen tijdens een surfsessie meerdere sites bezoeken (waarop dan al dan niet correct gebruik wordt gemaakt van onderstreping). Een hoover-effect kan dan een extra ondersteuning vormen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen