Onlangs kwam ik in aanraking met een interessant bericht over scenario’s. Scenario’s worden vaak ingezet om aan de hand van eerder ontworpen persona’s en/of tijdens usability tests, het presteren van een (toekomstige) website te bepalen. De hoofd elementen waaruit een goed geschreven scenario moet bestaan, zijntwee aspecten. Zo moet een scenario het proces tot aan een einddoel omschrijven. Tevens moet het scenario vanuit het perspectief van de gebruiker de website benaderen (Kuutti, 1995).

Wilson bericht op de IxDA forum boards dat er verschillende scenario typen te herkennen zijn met elk een eigen focus:

  • Het ‘Wat als?’ scenario: hierbij worden eventuele mogelijkheden en veranderingen in de toekomst meegenomen in het scenario.

  • Het ‘Uitzonderingen’ scenario: in dit scenario wordt de nadruk gelegd op voorvallen die niet aannemelijk zijn om te gebeuren.

  • Het ‘Negatieve scenario’: centraal staan de mogelijke bedreigingen of gevaren van of naar de website toe. Dit kunnen veiligheidsproblemen zijn, maar ook gebruikersdoelen die niet aansluiten bij het doel van de website of onvriendelijke gebruikers (bijvoorbeeld hackers) vallen hieronder.

  • Het ‘Making Sense’ scenario: in dit scenario ligt de focus op hoe men de website (of delen van een website) dient te benaderen, maar ook te onderhouden. Ook ‘trouble shooting’ valt hieronder.

  • Het ‘Alternatieven scenario’: hierin worden verschillende manieren omschreven om tot hetzelfde einddoel uit te komen.

  • Het ‘Technologische scenario’: waarbij de nadruk ligt op de mogelijkheden die nieuwe technische ontwikkelingen kunnen bieden (bijvoorbeeld ‘drag and drop’ functionaliteiten).

  • Het ‘Alternatieve wereld scenario’: dit scenario gaat uit van een onwerkelijke situatie.

  • Het ‘Conceptuele scenario’: bestaat uit een reeks scenario’s die in conceptuele termen de algemene werking van een complexe website omschrijven (de nadruk ligt hier vooral niet op een detailomschrijving van de technische werking).

  • Het ‘Organisatorische scenario’: brengt de potentiële consequenties voor specifieke gebruikersgroepen onder de aandacht, bekeken vanuit meerdere gebruikersperspectieven (bijvoorbeeld: de implementatie van een Flash-introductie filmpje kan er voor persoon A er aantrekkelijk uitzien, maar wekt tot irritatie bij persoon B. Persoon C kent een lichamelijke beperking, en is nu niet meer makkelijk in staat om de homepage binnen te gaan.)

  • De ‘Scenario tijdlijn’: in deze techniek worden activiteiten met meerdere actoren over een bepaalde periode in kaart gebracht (visueel) en geanalyseerd.

Mis je nog bepaalde scenario typen, of heb je andere aanvullingen? Laat dan een reactie achter.

Bronnen:

  1. Wilson’s bericht
  2. Kuutti’s artikel in ‘Scenario-based Design’
Be Sociable, Share!