Mensen surfen niet meer, ze hebben een compleet bestaan online. Dat blijkt uit een onderzoek van Microsoft naar het gebruik van internet.

Ruim 16 procent van de tijd die mensen besteden aan media, wordt online doorgebracht. Internetten is geen op zichzelf staande activiteit meer, het is diep verweven in ons dagelijks bestaan, aldus de onderzoekers.

Communicatie
Internet wordt voornamelijk gebruikt om te communiceren; ruim 41 procent van de tijd online wordt besteed aan communicatie. Op de tweede plaats staat informatieverzamelen (35 procent van de tijd).

In 14 procent van de tijd op internet zijn mensen bezig met financiële transacties. Entertainment (9 procent) en creatie (3 procent) zijn ook veel gebruikte redenen om online te zijn.

Basisemoties
Internetgebruikers ervaren verschillende basisemoties bij bepaalde activiteiten. Die lopen uiteen van goed tot slecht, lichtzinnig tot serieus, verveeld tot nieuwsgierig en van ruimdenkend tot gefrustreerd.

Het soort activiteit op internet hangt sterk samen met het moment van de dag.

Mensen beginnen de ochtend in een zakelijke, transactiegerichte gemoedstoestand. Later op de middag verandert die toestand in informatiegericht en gedurende de avond raakt men steeds meer geïnteresseerd in entertainment en ontspanning op het net.

De helft van de Nederlanders staat open voor reclame tijdens het internetten. Ruim 19 procent geeft aan te reageren op online advertenties zolang die een aantrekkelijk aanbod hebben of iets gratis weggeven.

Bron: Mensen surfen niet meer, ze leven online

Be Sociable, Share!