Groen is het nieuwe goud

Milieubewust en verantwoord, het zijn de modewoorden van dit moment. Groen is het nieuwe goud. Bij de bank kun je een klimaathypotheek afsluiten, het energiebedrijf biedt groene stroom, zelfs de worst in de stampot is eerlijk en verantwoord. Terwijl reclamemakers de campagnes groen kleuren blijkt uit onderzoek dat steeds meer mensen weinig zin hebben in de milieubewuste boodschap. Meer dan 60 procent gelooft niet dat die oprecht is en bijna 20 procent laat uit ergernis de groene producten zelfs met opzet links liggen.

Marketeers slaan de plank mis

Als het op kleur aankomt staat grijs op nummer 2. Want de consument wordt niet alleen steeds milieubewuster, hij wordt ook steeds grijzer. Over nog geen 20 jaar is bijna de helft van Nederland ouder van 55. Een groeiende groep consumenten waar handig op wordt ingespeeld. Toch slaan marketeers vaak de plank mis. Zo schrijft Marketresponse dat “67% van de vrouwen tussen 50 en 69 jaar de producten voor 50+ niet bij haar vindt passen. Ongewenste post is verkeerd getimed, opdringerig en voldoet totaal niet aan de behoefte. De vijftiger van nu zit nog lang niet achter de geraniums.”

Een wijze les

Webredacteuren en copywriters kunnen een wijze les leren uit deze signalen van de markt. Het is verleidelijk doelgroepen in te delen in hapklare brokken en mee te gaan in marketinghypes als groene stroom en seniorentelevisie. Maar het is niet zonder risico. De consument is een grillig wezen. Hij is wispelturig en mondig en hij deinst er niet voor terug uiting te geven aan zijn ergernissen. Op televisie, op het internet en in de winkel.

Goed begin van een dialoog

Neem je niet de moeite je lezer te leren kennen, dan is de kans groot dat hij ook maar weinig belangstelling voor jou zal hebben, of voor wat je te vertellen hebt. Communiceren is de manier bij uitstek om een relatie op te bouwen met de lezer. En goede teksten zijn een goed begin van een dialoog. Maar de lezer heeft alleen zin in een gesprek als jij een serieuze gesprekspartner bent.

We schrijven om te overtuigen

Als je niet weet wat de lezer beweegt, zijn taal niet spreekt en geen antwoord biedt op zijn vragen zal hij niet verder lezen. Hij zal ook niks kopen, niks doneren en niks aanvragen. Maak het jezelf dus niet te makkelijk door te veronderstellen en te vermoeden. Ga op onderzoek uit. Stel vragen en luister naar de antwoorden. Pas als je de doelgroep door en door kent, als je weet wat hij vreest en verlangt, waarom hij doet wat hij doet, pas dan kun je overtuigen. En uiteindelijk is dat wat we allemaal willen. We schrijven om de lezer ervan te overtuigen dat onze kennis waardevol is. Dat ons product het mooiste en onze dienst de beste is die de lezer zich kan wensen.

Trek je eigen lijn

Eigenlijk geldt de wijze les voor alle tekstschrijvers. Welke boodschap je ook wilt overbrengen, zorg dat je de aandacht van de lezer hebt. Hij zal alleen naar je luisteren als je de wereld door zijn ogen bekijkt en zijn taal spreekt, als je weet wat hij wil en hem dat ook geeft. Ga er niet vanuit dat een invalshoek goed is omdat iedereen hem kiest. Verdiep je in je lezer en trek je eigen lijn.

Be Sociable, Share!