Ondanks dat banners de website bezoekers flink kunnen irriteren zijn ze nog niet van het beeldscherm verdwenen. In alle maten en vormen verschijnen ze. Het lijkt erop dat het nog steeds lonend en effectief is.
Banners zijn een bron van inkomsten en worden te vaak als heilig beschouwd. Eigenaren of uitgevers van websites willen nog wel eens de nadruk leggen op het gebruik ervan. Helaas wordt er nauwelijks gedacht aan de gevolgen van de banners op de website, de gebruikers en daarmee de inkomsten, aldus Ruben van Usarchy
Een aantal overwegingen op een die uitgevers van websites zouden moeten meenemen wanneer ze het in hun hoofd halen banners heilig en onschendbaar te verklaren. Banners verstoren de gebruikerservaring: irritante knipperende banner die steeds je aandacht verstoord. Irritatie stapelt zich op en de bezoeker zal het niet direct vergeten.
Er is weinig reden voor banners op de homepage: zorg dat de homepage goed te scannen is. Maak de belangrijke onderdelen altijd goed vindbaar en maak ze dusdanig op zodat ze verleidelijk zijn om op te klikken.
Banners nemen kostbare ruimte in beslag: Adverteerders zien haar banners graag op prominente plaatsen, het liefst boven de vouw. Dit gaat (vaak) ten koste van de ruimte die je kan gebruiken voor een inhoudelijk onderdeel van de website. Dit onderdeel is daardoor moeilijker vindbaar. Wat je niet vindt, kun je niet gebruiken, dus je ontvangt minder klikken.
Banners worden lang niet altijd verkocht: Kostbare bannerruimte wordt niet altijd verkocht. Als vervanging zie je dan een plaatsvervangende banner van de eigen organisatie of helemaal niets. Dit is natuurlijk bijzonder inefficiënt, want op je eigen site kun je veel betere vormen van interactie aan je bezoekers bieden.
Banners worden door hun vorm en positie genegeerd door gebruikers. Zoek maar eens naar banner blindheid, banner blindness of ons artikel van deze week. het bewijs is overweldigend. Je kunt beter aandacht vestigen op eigen content door er gewoon over te schrijven, of een korte introductie met kop en foto te maken.
Dus: banners verzorgen hun eigen ondergang
Als banners in je ontwerp zo prominent of veelvuldig zijn opgenomen, dat ze een negatieve invloed hebben op de gebruikerservaring, luiden ze hun eigen ondergang in. Bezoekers haken sneller af of vinden bepaalde informatie niet. Hierdoor krijg je minder impressies (pageviews) waardoor je site weer minder interessant wordt voor adverteerders.
Nog geen reacties op "Banners verzorgen hun eigen ondergang"
Thanks voor de coverage René 🙂 Ik ben wel benieuwd naar jullie eigen praktijkervaring, hebben jullie ook vergelijkbare ergernissen wanneer je bezig bent met interactie ontwerp?
Goede artikelen dienen goed verspreid te worden 😉
Om heel eerlijk te zijn proberen we zoveel mogelijk banners in het ontwerp te vermijden. We hebben klanten die met advertenties wel hun geld verdienen, maar hiermee gaan we wel in de eerste fase mee in discussie.
Wil de opdrachtgever echt niet om de banners heen..
Dan zijn er genoeg oplossingen te bedenken die minstens zo effectief zijn als de knipperende banner en die iets minder storend zijn of niet persé boven de vouw moeten staan.
Een mogelijkheid is het plaatsen van tekstadvertenties. Ik heb even wat voorbeelden gezocht. Zie de linkerkant van [url=http://www.amateurvoetbalspel.nl]deze voetbalspelsite[/url] of de rechterkant op [url=http://www.dvhn.nl/nieuws/kunst/article1370323.ece?secId=37]DVHN.nl[/url]
De voordelen:
# gemakkelijk te bewerken;
# geen ontwerpkosten banners;
# overal te plaatsen;
# verstoren niet de aandacht;
Ik zeg niet dat de bezoeker dit wil, dit is een heel ander verhaal. Je zou veel eerder banners verwachten die echt iets met voetbal, de nieuwe CD van Spinvis of iets dergelijks zaken te maken hebben, waar een bezoeker op dat moment iets aan heeft of aan denkt.
Stefan schreef dit nog over [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=1392]Sponsor fixatie index in games.[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen