‘Winkelwagen verlating’ gebeurt wanneer bezoekers het koopproces doorlopen zonder daadwerkelijk het product te kopen. Een hogere ‘winkelwagen verlating’ zorgt voor een lagere conversie. Het gemiddelde verlatingspercentage lag in 2006 op 59,8%.

Er zijn meerdere redenen waarom bezoekers hun winkelwagen verlaten. De meest belangrijke redenen zijn:

  • bezoekers dwingen een account aan te maken voordat ze het aankoopproces doorlopen.
  • een ingewikkeld aankoopproces
  • klanten willen geen verzendkosten betalen waardoor de totale kosten hoger worden dan verwacht
  • een tijdrovend, lang checkout proces
  • de vraag om veel persoonlijke informatie in te vullen
  • het niet weergeven van het totaalbedrag inclusief verzendkosten totdat de koper het hele proces heeft doorlopen

Er zijn echter ook bezoekers die het winkelwagentje gebruiken als een ‘opslag’ voor eventueel interessante artikelen. Verlaten winkelwagentjes leveren een database op over wat bezoekers eventueel willen kopen op je website.

De strategieën om winkelwagen verlating te voorkomen of laag te houden zijn:

  • een korter checkout proces zorgt voor hogere conversie
  • het weergeven van het aankoopproces in een stappenplan. Zo weet de koper waar in het koopproces hij zich bevindt.
  • Het toevoegen van een link terug naar het product met behulp van een thumbnail
  • het duidelijk weergeven van de verzendkosten en de totale kosten al vroeg in het aankoopproces
  • het weergeven van je eigen volledige adres tijdens het proces. Dit om vertrouwen te wekken bij de klant en aan te geven dat je daadwerkelijk bestaat
  • het verschaffen van informatie over het op voorraad zijn van het product en de verwachte leveringstijd
  • fouten tijdens het invullen van het formulier duidelijk aangeven aan de klant
  • het weergeven van een veiligheids certificatie van een third party geeft de klant het vertrouwen dat hun persoonlijke informatie beveiligd is
  • zorg voor een duidelijke “volgende stap” of “ga verder” button op elke pagina

Bron: What is “shopping cart abandonment”?

Be Sociable, Share!