Als je je met zoekmachine optimalisatie bezig houdt ken je het wel. Elke drie à vier maanden komt het terug: de waanzin omtrent Google’s PageRank.

PageRank in een notendop
Google PageRank was ooit bedacht door Larry Page and Sergey Brin, de oprichters van Google. Het idee was om webpagina’s een “cijfer” toe te kennen, dat een waarde representeert van een webpagina naar aanleiding van 500 miljoen verschillende variabelen. Webpagina’s waarvan Google denkt dat ze belangrijk zijn krijgen een hogere PageRank toegekend en verschijnen meestal hoger in de zoekresultaten.

De PageRank berekening is afhankelijk van de natuurlijke samenstelling van het Internet, dat webpagina’s door links aan elkaar verbindt. Google interpreteert een link van pagina A naar pagina B als een stem van pagina A, voor pagina B. Behalve linkstructuur kijkt Google naar veel meer argumenten, Google analyseert bijvoorbeeld ook de stemmende pagina’s. Wanneer een stemmende pagina belangrijk wordt geacht zal de stem zwaarder wegen en dus helpen de ontvangende pagina belangrijker te maken.

Aan de waarde van PageRank wordt hedendaags door vele experts getwijfeld. Echter geeft Google zelf op haar website aan dat PageRank het hart van hun software is.

Waanzinnig of niet?
Elke drie à vier maanden is er een PageRank update, d.w.z. een update van het door Google gegeven “cijfer” aan een pagina. Er wordt gesuggereerd dat dit een “ongoing process” is, maar dit is weer een geheel andere discussie. Vele webmasters die zich bezighouden met SEO houden de updates nauwlettend in de gaten. Op Digital Point, een gerespecteerd SEO forum, is er momenteel een onderwerp over de verwachte update met meer dan 5100 reacties! Onderwerpen die besproken worden zijn onder andere:

  • Is de PageRank update begonnen (+ aanwijzingen hiervoor);
  • Wat is tegenwoordig het belang van PageRank;
  • Moeten we ons überhaupt nog wel bezighouden met PageRank;
  • Beste manieren om een hogere PageRank te krijgen;
  • En nog veel meer…

De voor- en tegenstanders van PageRank discussiëren er in ieder geval flink op los. Hoe je het ook bekijkt, PageRank heeft zijn voor- en nadelen.

De voordelen volgens mij:

  • Het helpt je om links te verkrijgen. Hoe hoger de PageRank, des te eerder andere sites met een hogere PageRank naar jouw sites willen linken.
  • Indien je links verkoopt kan je een hoger bedrag vragen wanneer de pagina waar de link op staat een hogere PageRank heeft.

Een twijfelgeval: