Black hat SEO: Immorele zoekmachine optimalisatie. Technieken en methoden die buiten de richtlijnen van grootte zoekmachines zoals Google, Yahoo en Windows Live (MSN) vallen.
Met het toepassen van dit soort (verboden) technieken zijn de resultaten vaak sneller zichtbaar, echter is het voor de lange termijn zeer af te raden. Zoekmachines geven sancties aan websites die ontdekt worden, je loopt zelfs het risico dat je website geheel uit de index wordt verwijderd.
White hat SEO: De moreel verantwoorde methode om je site hoger in de zoekresultaten terug te zien.
Waar de grens tussen White- en Black hat SEO ligt is erg onduidelijk. Eigenlijk is het beinvloeden van de zoekresultaten door zoekmachine optimalisatie altijd fout.
Je past je website namelijk aan op de algoritmes van zoekmachines, in plaats dat je een website bouwt voor je bezoekers.
Toch ontkom je er bijna niet aan, de concurrentie is moordend, maar hoe ver ga je? Neem je het risico dat je website geheel uit een index word verwijderd, of neem je genoegen met iets mindere resultaten op de korte termijn en pas je alleen White hat SEO toe.
Recent ben ik naar een SEO lezing geweest met een panel van zowel White -, als Black hat specialisten. Deze specialisten waren voornamelijk actief in de affiliatie branche. Er waren pittige discussies gaande, maar de twee zinnen die mij het meeste bijbleven waren:
- Black hat SEO is unethical, it’s an equivalent for stealing!
- Ethics don’t pay my bills.
Wat denken jullie?
Nog geen reacties op "White hat vs Black hat SEO"
Ik denk dat je je moet richten op de bezoeker van je website en google will follow. Wil natuurlijk niet zeggen dat je de site qua content en techniek niet optimaliseert voor zoekmachines, maar dit doe je omdat het de gebruiksvriendelijkheid ook ten goede komt.
Ik ben het helemaal met Stefan eens.
Op SEOmoz hebben ze net [url=http://www.seomoz.org/blog/why-i-love-the-sordid-underbelly-of-the-search-world]een leuk artikel[/url] geschreven over black hat.
Uitstekende post van Rand, zoals vaak. SEOmoz is een van mijn favoriete sites/blogs m.b.t. SEO.
Quote Rand: “…with my ethics constantly in the way of a bigger wallet…”
Ik ben er zeer zeker ook een voorstander om sites te maken voor bezoekers en niet voor zoekmachines. Ik denk dat je daar niet aan ontkomt in de branche waar wij werkzaam in zijn. Uit ervaring weet ik dat pure White Hat trouwens heel succesvol kan zijn.
Voor mensen in de affiliatie branche is het een ander verhaal, maar het wil niet zeggen dat wij niks van Black Hat kunnen leren. De afgelopen dagen heb ik veel gelezen over Black Hat en daardoor weer veel kennis opgedaan.
Je aanbeveling lijkt me correct, maar wat meer uitleg is misschien wel handig voor mensen die nog niet zo in deze materie thuis zijn…
Ik heb toevallig net een stuk geschreven over de werking van Google, en hoe kennis daarvan eigenlijk alles is dat je nodig hebt voor “white hat” optimalisatie:
http://www.usarchy.com/2007/05/hoe-werkt-google/
Hmmm, hoe kan ik hier ookalweer een linkje maken?
Even proberen:
[url=http://www.usarchy.com/2007/05/hoe-werkt-google/]Hoe werkt Google’s zoekmachine?[/url]
@Ruben
Leuk artikel en het beschrijft inderdaad de werking van Google.
Misschien is het een idee om het kopje “Autoriteit bepalen” uit te breiden met korte uitleg over unieke inhoud, ivm met het duplicate content en de supplemental index.
Ik ben van plan om deze week hierover te schrijven op UsabilityWeb.
Giorgio: in mijn ogen heeft duplicate content heel weinig te maken met autoriteit, en sowieso met goed scoren in zoekmachines. Het is belangrijk goede content te hebben, en natuurlijk betekent goed ook dat het waarde toevoegt. Als je alles kopieert voeg je geen waarde toe, dus zul je ook niet scoren in zoekmachines.
Maar je moet opassen voor het duplicate content spook: in de praktijk valt het daar nogal mee… mee 🙂
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen