De voorbije jaren werd bij e-commerce websites vooral de nadruk gelegd op gebruiksvriendelijkheid. Uit onderzoek van webontwikkelaar Questus blijkt dat een goed design ook belangrijk is.

Bij de website elementen die de internetgebruiker aanzetten tot kopen, blijft de prijs de voornaamste factor (68 procent) gevolgd door transportkosten, productbeschrijving, navigatie en het checkout proces. Maar daarnaast is het design van belang. Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van de respondenten vond dat het design van de site bepaalt hoeveel vertrouwen zij hebben in de verkoopsite. Deze conclusie wordt ondersteund door eerder onderzoek van Stanford University.

Tijdens het onderzoek stelde Questus vast dat websites over maximaal 3 seconden beschikken om een goede indruk te maken. Esthetiek is belangrijk, maar het belang van usability (in dit geval: snelle laadtijden) overtreft het belang van de esthetiek.

Gebruikers wensen een visueel duidelijk website design, verbonden met eenvoudige keuzes. Meestal vindt de gebruiker dat een site eerder teveel menu links heeft dan te weinig. De noodzaak van het maken van teveel keuzes brengt bezoekers in de war en verwarde bezoekers worden geen kopers.

Bron: MarketingConsultancy

Be Sociable, Share!