We scannen tekst vanaf het beeldscherm en we lezen tekst vanaf papier, toch? Recent eyetracking onderzoek toont aan dat deze stelling niet persé waar is.
Het Poynter Institute voerde een eyetrack onderzoek uit met 600 lezers van zes verschillende kranten. Uit hun onderzoek bleek dat een online nieuwsbericht beter wordt gelezen dan een nieuwsbericht in de traditionele versie.
- Van een nieuwsbericht op een website wordt gemiddeld 77% van de tekst gelezen;
- Van een nieuwsbericht in de krant wordt gemiddeld 62% van de tekst gelezen;
- Van een nieuwsbericht in een tabloid wordt gemiddeld 57% van de tekst gelezen.
75% van de mensen die een krant leest doet dit systematisch. Ze beginnen bij een bepaald nieuwsbericht en werken zo de hele pagina af. 25% van de mensen scanned de krant op zoek naar interessante stukken. Op het internet liggen deze percentages. 50% leest systemtisch en 50% scanned.
In de krant trekken grote koppen en een paar grote foto’s trekken meer aandacht dan meerdere kleinere foto’s. Online krijgen navigatie en ‘teasers’ meer de aandacht.
Realistische nieuwsfoto’s krijgen meer aandacht dan een professionele foto van een vooropgezette situatie. Ook doet kleur het beter dan zwart wit foto’s als het gaat om het trekken van de aandacht.
Tevens bleek uit het onderzoek dat mensen meer van een tekst onthouden als er alternatieve verhaalvormen worden gekozen zoals ‘Vraag en antwoord’, ‘tijdlijnen’, ‘illustraties’, ‘lijstjes’ en ‘intermezzo’s’
Bron: Surprise: Study Finds Online Users Finish More Stories Than Print Readers
Nog geen reacties op "Online wordt tekst best wel gelezen"
Een boeiende studie van Poynter. Maar in dit nieuwsbericht wordt wat vergeten:
> Van een nieuwsbericht op een website wordt
> gemiddeld 77% van de tekst gelezen;
Wat je hier namelijk niet hebt meegenomen — en wat wel uit het onderzoek blijkt — is dat het gaat om 77% van de teksten “die men [b]uitkiest[/b] om te lezen”.
Als mensen dus maar tien procent van de berichten zouden ‘uitkiezen’, wordt slechts 7,7% van de teksten gelezen. Desalniettemin interessant om te zien dat áls men een bericht daadwerkelijk kiest, dat bericht dus grotendeels écht wordt gelezen, en niet alleen maar gescand.
Overigens zou ik ook wel eens een dergelijk onderzoek willen zien van zakelijke websites — hoe leest/scant men daar?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen