Richtlijnen 15:2 en 15:5 van het hoofdstuk Writing Web Content (pdf!) van de Research-Based Web Design & Usability Guidelines vertellen ons dat we jargon en afkortingen zoveel mogelijk moeten vermijden als we willen dat onze teksten begrijpelijk overkomen. Een onderzoek van Nielsen/Netratings onderschrijft deze conclusie.

Alhoewel steeds meer mensen gebruik maken van nieuwe technologieën zijn de afkortingen lang niet bij iedereen bekend. 40 procent van de ondervraagden ontvangt newsfeeds. 67 procent heeft echter geen idee waar de afkorting RSS voor staat.

Letterlijk miljoenen mensen maken wereldwijd gebruik van Instant Messaging. 57 procent van de ondervraagden wist echter niet dat IM de juiste afkorting is.

Termen als podcasting en blogging zijn ook lang niet bij iedereen bekend. 34 procent had wel eens gehoord van blogging maar wist niet wat het was. Voor podcasting was dit percentage 35 procent. Een kwart van de ondervraagden had zelfs nog nooit van podcasting gehoord.

Bron: Techie jargon causes confusion

Be Sociable, Share!