De economie houdt zich bezig met een optimale verdeling van schaarste. Omdat middelen schaars zijn moeten er keuzen worden gemaakt. In het boek The economics of attention vraagt Richard Lanham zich af wat er het meest schaars is in de informatiemaatschappij. Informatie is het in ieder geval niet. Veertig procent van de Belgen en Nederlanders voelen zich overspoeld door te veel informatie.

Volgens Lanham is het schaarse goed van de informatiemaatschappij de aandacht van mensen. Om in de overvloed van keuzen op te vallen is onderscheidend vermogen van belang. Authenticitiet van het product, een herkenbare smoel.

Als aandacht zo belangrijk is kunnen we dan ook meten in hoeverre iets aandacht trekt en wat belangrijke factoren zijn?

Eyetracking kan ons van het nodige inzicht verschaffen. Op een objectieve manier kan bijvoorbeeld worden vastgesteld of foto A of foto B (en alle mogelijke variaties) meer aandacht trekt. In de attention economy van Lanham niet geheel onbelangrijk lijkt me.

Bron: The economics of attention

Be Sociable, Share!