In 2000 schreef Jakob Nielsen een colum Drop-Down Menus: Use Sparingly. Zijn advies, lange selectiemenu’s zijn ongeschikt voor navigatie. Je moet teveel scrollen en de inhoud van alle opties wordt verborgen.

In het handboek website usability pleiten Kassenaar en Rijswijk er juist voor om selectiemenu’s te gebruiken voor lange keuzelijsten zoals een lijst met landen.

Bruce Lawson vraagt zich af of landenkeuze via selectiemenu’s wel zo’n goede oplossing is. Stel je woont in Zimbambwe en je Internet met een screenreader, ga je dan wachten totdat deze alles heeft voorgelezen? Of stel je gebruikt je mobiele telefoon om te internetten, ook dan wordt je niet echt blij van een lange scrollijst.

Lange selectiemenu’s brengen op het gebied van toegankelijkheid dus nogal wat problemen met zich mee.

Waarom gebruiken we niet gewoon een tekstveld om een land in te voeren? Valideren van een verkeerde invoer is niet zo vreselijk ingewikkeld. Voert iemand AUS in dan kun je hem met radiobuttons laten kiezen uit Austria of Australia bijvoorbeeld.

Nog een mooiere oplossing vinden we op de website van KLM. Het “Naar veld” is een tekstveld. Zodra je daar begint te typen krijg je in een selectielijst alle mogelijke opties. Het beste van beide werelden gecombineerd lijkt het.

Bron: Forms: inputting country names

Be Sociable, Share!