eCards versturen is inmiddels razend populair. Vandaar dat het ook opvalt dat Hallmark, toch geen kleine op dit gebied, een belangrijke fout maakt. De Url’s van een verzonden kaart bevat namelijk zo’n 2000 karakters! Dit terwijl Nielsen voorschrijft dat de maximum lengte van een Url slechts 75 karakters lang mag zijn.
bron: Hallmark and URL length
Nog geen reacties op "Hallmarks lange url’s"
Leuk dat je van Nielsen niet meer dan 75 tekens mag gebruiken maar ik kan me voorstellen dat wanneer je duizenden digitale kaarten per dag verstuurd, je het niet met een URL van 75 karakters afkunt. Soms is iets gewoon niet haalbaar, hoeveel leuke regels je ook kunt bedenken.
Hoe gaat die spreuk ook alweer? Succes is een keuze! Of iets haalbaar of niet haalbaar is, is eerder een menselijke dan een technische component.
Als je het artikel leest kun je zien dat de auteur aangeeft hoe Hallmark dit probleem kan oplossen. Hallmark kan gebruik maken van database technieken zoals tinyurl (www.tinyurl.com) dat doet. Zo kunnen ze duizenden digitale kaarten per dag versturen en url’s gebruiken die niet meer dan 75 karakters bevatten.
Maar dan het nut. Ik kan wel achter de standpunten staan van de man uit het artikel maar toch blijf ik me afvragen waar dergelijke punten vallen in de prio van de usability richtlijnen. Je kunt ook tever doorslaan…
Je kunt idd te ver doorslaan. Molich (2004) schrijft voor dat 15 a 60 usability-fouten nog te managen zijn. In veel testrapporten worden er veel meer geconstateerd. De vraag naar prioritering is dus gerechtvaardigt.
Wat betreft url’s Nielsen schrijft hierover: “Long URLs break the Web’s social navigation because they make it virtually impossible to email a friend a recommendation to visit a Web page. If the URL is too long to show in the browser’s address field, many users won’t know how to select it. If the URL breaks across multiple lines in the email, most recipients won’t know how to glue the pieces back together.”
Hallmark zou zichzelf de vraag moeten stellen, zijn er andere problemen met onze interface die we eerder moeten oplossen of is dit een quick-win die we gewoon moeten implementeren.
De superlange URLs van Hallmark belet (een deel van de) mensen om hun doel te bereiken. Als een gebruiker zijn doel niet behaalt, dan kan wat hem betreft de hele applicatie zo in de prullenbak worden gesmeten.
Usability is een hulpmiddel om het gebruik voor een zo breed mogelijk publiek oa zo prettig en toegankelijk mogelijk te maken.
Als klanten van Hallmark problemen hebben met de lange URLs, dan zou het nummer 1 op hun to-do lijstje moeten zijn.
Ze zouden zo 6 bezoekers kunnen vragen…
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen