Nadat een website voor het eerst een gebruikerstest heeft ondergaan en de resultaten zijn gepresenteerd aan de management top wil het nog wel eens voorkomen dat men terplekke besluit dat de gehele website moet worden geredesigned.

Veel bedrijven hanteren deze strategie. Om het jaar wordt de complete website geredesigned en voorzien van een nieuwe jasje (helaas worden wel vaak de bestaande teksten gekopieërd). Jared Spool adviseert deze strategie niet te volgen en pleit meer voor de geleidelijke weg van verandering

Het creeëren van een optimale gebruikerservaring kan alleen door dagelijks te leren van het bezoekersgedrag. Als het team dat verantwoordelijk is voor de website dit lerend vermogen nog niet heeft, heeft het geen zin om een compleet nieuwe website neer te zetten omdat deze ook snel niet meer aan de eisen des tijds zal voldoen.

Door stapje-voor-stapje te werk te gaan kan het team dit lerend vermogen wel krijgen. Ze zullen beseffen dat een website dagelijks aandacht vergt en dit besef is een absolute voorwaarde voor een succesvolle website.

Een ander probleem dat een redesign met zich meebrengt is het feit dat de huidige bezoekers gewend zijn aan de website die er nu is. Iedere grote verandering zal hen in verwarring brengen.

Een mooi voorbeeld is ebay. In het begin had deze een gele achtergrond kleur met zwarte tekst. Uit de usability test kwam naar voren dat een witte achtergrondkleur de leesbaarheid zou vergroten. Nadat men de wijziging doorvoerde regende het echter klachten. Ebay maakte de wijziging ongedaan en maakte deze vervolgens iedere week het gele een tintje lichter totdat het wit was. Niemand klaagde meer.

De meeste mensen zijn van nature argwanend tegenover verandering, zelfs als deze een duidelijk voordeel voor ze oplevert. Wie een website wil verbeteren kan zich daarom beter richten op het continu doorvoeren van kleine wijzigingen. Richt je op een klein gedeelte van de website en perfectioneer eerst dit. Vervolgens neem je de volgende stap et cetera.

Bron: The Quiet Death of the Major Re-Launch

Be Sociable, Share!