Uit een onderzoek van WebSideStory blijkt dat bezoekers die via een zoekmachine op een website komen twee maal zo vaak iets kopen dan bezoekers die via een andere weg op de website komen.

De laatste drie maanden van 2005 was de gemiddelde conversieratio van bezoekers die via een zoekmachine op een website komen 2.3 procent. Hier tegenover staat een gemiddelde conversieratio van 0.96 procent van bezoekers die via een andere weg (bv. banners, affiliate marketing, vergelijkingsites) op de website komen. Het beste scoren echter mensen die rechtstreeks de URL intikken of via hun favorieten de website bezoeken, hier is het gemiddelde conversieratio 4.23 procent.

Ik denk dat dit te maken heeft met het vertrouwen dat een consument heeft in een website. Als je de URL intikt ken je het bedrijf, je twijfelt niet aan de betrouwbaarheid anders zou je de website immers niet bezoeken. Kom je via een zoekmachine dan moet dit vertrouwen nog worden opgebouwd.

Zoekmachine-marketing levert zeker wat op. Investeren in naamsbekendheid kan echter veel meer vruchten afwerpen. Tegenwoordig lijkt het wel eens of organisaties zich helemaal blindstaren op zoekmachine-marketing. Men kan echter beter uitgaan van de totale gebruikservaring. Je kunt wel investeren in meer bezoekers, als deze je website niet snappen heb je er nog niets aan gehad. Het is dus zaak om dingen als gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en bv naamsbekendheid te combineren. Op deze manier zullen ze elkaar wederzijds versterken.

Het zijn allemaal plantjes die evenveel water nodig hebben om tot volledige bloei te komen en die samen die prachtige tuin vormen.

Bron: Search Engines Have More Than Twice the Conversion Rate of Other Acquisition Sources, According to WebSideStory

Be Sociable, Share!