Volgens Jakob Nielsen voegen afbeeldingen die geen inhoudelijke boodschap overbrengen helemaal niets toe. Hem valt op dat die grote afbeelding met die lachende vrouw door bij iedereen wordt vermeden. Mensen focussen zich op tekst en op functionalteiten. Branding bouw je volgens hem niet op door het inhuren van een model en het maken van wat mooie foto’s maar door het leveren van een goede gebruikerservaring.

Afgelopen week voerden wij een eyetrack onderzoek uit. In het midden van de homepage bevondt zich de functionaliteit en rechtsbovenin was een afbeelding gebruikt van een lachende vrouw. Uit mijn statistiekenn blijkt inderdaad dat niemand aandacht schenkt aan de vrouw.

Vooraf aan de test toonde ik een schermafbeelding van de te testen website en vroeg mensen naar hun eerste indruk. Bijna alle particpanten reageerden positief op de vrouw en vonden dat de website dankzij haar geloofwaardig overkwam. Dat er daarna vervolgens geen aandacht meer aan werd geschonken wil volgens mij niet zeggen dat het niet van toegevoegde waarde is.

Je eerste indruk van iets bepaalt toch je verdere gedrag. Ik ben het met Jakob Nielsen eens dat je allereerst moet zorgen dat een website nuttig is en dat het makkelijk te gebruiken is, maar het mag er ook best wel een beetje leuk uit zien. Het is volgens mij niet een kwestie van of-of maar meer een kwestie van en-en.

Bron: Wise Words About Branding From The Usability Sage

Be Sociable, Share!