Volgens Jakob Nielsen voegen afbeeldingen die geen inhoudelijke boodschap overbrengen helemaal niets toe. Hem valt op dat die grote afbeelding met die lachende vrouw door bij iedereen wordt vermeden. Mensen focussen zich op tekst en op functionalteiten. Branding bouw je volgens hem niet op door het inhuren van een model en het maken van wat mooie foto’s maar door het leveren van een goede gebruikerservaring.
Afgelopen week voerden wij een eyetrack onderzoek uit. In het midden van de homepage bevondt zich de functionaliteit en rechtsbovenin was een afbeelding gebruikt van een lachende vrouw. Uit mijn statistiekenn blijkt inderdaad dat niemand aandacht schenkt aan de vrouw.
Vooraf aan de test toonde ik een schermafbeelding van de te testen website en vroeg mensen naar hun eerste indruk. Bijna alle particpanten reageerden positief op de vrouw en vonden dat de website dankzij haar geloofwaardig overkwam. Dat er daarna vervolgens geen aandacht meer aan werd geschonken wil volgens mij niet zeggen dat het niet van toegevoegde waarde is.
Je eerste indruk van iets bepaalt toch je verdere gedrag. Ik ben het met Jakob Nielsen eens dat je allereerst moet zorgen dat een website nuttig is en dat het makkelijk te gebruiken is, maar het mag er ook best wel een beetje leuk uit zien. Het is volgens mij niet een kwestie van of-of maar meer een kwestie van en-en.
Nog geen reacties op "Hebben decoratieve afbeeldingen een functie?"
Een jaar geleden heb ik een website ontworpen met… jawel… een lachende vrouw in de linkerbovenhoek. De website ontvangt sinds het redesign nu 3x zoveel bezoekers en ook het aantal klanten is in drievoud gestegen.
Grafische elementen spelen op het web (zoals in print) een belangrijke, communicatieve rol. Ze maken een belangrijk onderdeel uit van de merkidentiteit en uitstraling van een product of bedrijf. Ik denk dat het erg branchegevoelig is en dat je het dus niet zo zwart-wit kunt stellen. De ene keer is de lachende vrouw wel van toepassing om een bepaalde sfeer te creëren, de andere keer sla je de plank volledig mis en is ze overbodig geworden.
Of de vrouw nu lacht of niet, volgens mij registreert en verwerkt de mens veel meer dan alleen de focus. (Al is het maar om te bepalen waar de focus moet komen.) Ik denk dat een eye-track onderzoek daarin ook niet volledig is. Het artikel en de reactie bevestigen dat ook wel. Beeld, kleur etc. bepalen in alle opzichten je stemming (buitenlucht, werkomgeving, café) dus een website zal daarop geen uitzondering zijn.
Welke site is dit D. van Dongen?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen