Usability goeroe Jakob Nielsen heeft een aantal adviezen voor de email nieuwsbrief. Sla de intro over (één van de 165 tips). Abonnees zijn scanners, geen lezers, verkiezen email boven RSS en zijn snel om u voor een concurrent te dumpen.

Nielsen’s samenvatting van zijn recente artikel (welke is gebaseerd op een eye-track onderzoek):

De gebruiksvriendelijkheid van nieuwsbrieven is sinds onze laatste studie gestegen, maar de concurrentie trekt ook enorm aan de aandacht van gebruikers door de steeds groeiende overvloed van informatie.

Mensen hebben de tijd verminderd om zich in te schrijven op een nieuwsbrief met 25 procent (van 5:04 tot 4:03 minuten), wanneer het om afmelden gaat heeft men zich verbeterd met 89 procent. Vier jaar geleden deed men er nog 3:05 minuten over, vandaag de dag gaat dat in 1:38 minuten.

Zodra een uitgever zijn bruikbaarheid heeft verbeterd en zijn lezerspubliek heeft vergroot blijft het belangrijk om een nuttig product te blijven verstrekken. Het onderzoek wijst uit dat de gebruikers erg snel zijn om de nieuwsbrief te verwijderen, dit betekend dat het design aan de eindgebruiker moet denken.

De eindgebruiker is een scanner. Een eye-track onderzoek heeft aangetoond dat gebruikers heel erg snel oordelen over de inhoud van hun inbox en nieuwsbrief. Je hebt 51 seconden om te zorgen dat je bericht overkomt. Deelnemers van het onderzoek lezen ook maar 19 procent van de gehele nieuwsbrief. De heatmap van de eye-track wijst uit dat lezers alleen de eerste twee woorden van de kop lezen.

Wanneer je het lukt de lezers te pakken met de eerste twee woorden, houdt er dan rekening mee dat de lezers de inleiding overslaan en direct na de kern van je verhaal zullen gaan.

Mensen zijn erg geneigd om de inleiding over te slaan. Hoewel de tekst maar drie regels lang was wezen onze eye-track opnamen uit dat 67 procent van de gebruikers geen één keer keek naar de inleiding van de nieuwsbrief.

Bron: Making Your Newsletter Readable

Be Sociable, Share!