Mensen die kopen op B2B en B2C websites doorlopen een aantal stappen voordat tot koop wordt overgegaan, namelijk: inschatting van de behoeften, analyseren van de eisen, evaluatie, aanschaffing.

Bij het gebruik van dit model zijn er vier verschillende methoden om er voor te zorgen dat de eerste klik leidt tot een gesprek.

  • Zoekmachines strategie – Inschatting van de behoeften
    Het is erg belangrijk dat de gebruiker jou kan vinden. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat jouw volgende klant begint met analyseren aan de hand van zoekmachines. Het is dus aan te raden er voor te zorgen dat de volgende klant jou het eerst vindt. Dus zoekmachines zijn belangrijk om de klanten aan het juiste product te helpen.
  • Design – Analyseren van de eisen
    Ethisch design bied vertrouwen. Jeff Rosenblum citeert in het artikel ClickZ: we vinden dat websites drie seconden hebben om een indruk achter te laten. Dit betekend dat je website een goed design moet hebben wil dit lukken.
  • Doelgerichte inhoud – Evaluatie
    Uit een onderzoek is gebleken dat wanneer je een inhoud hebt wat scan-able en objectief is geschreven (niet sales georiënteerd), de gemeten gebruiksvriendelijkheid met 159 procent vergroot wordt. Dit betekend dat gebruikers sneller iets kunnen vinden op de website.
  • Functionaliteit leidt tot conversie – Aanschaffing
    Aan het eind is het natuurlijk belangrijk dat er zaken worden gedaan. Zorg er voor dat uw site hiervoor de mogelijkheid heeft. Er zit namelijk een groot verschil tussen de ‘look’ en de ‘feel’ van een website. In dit geval gaat het om de ‘feel’, het gevoel. Dit kun je bereiken door een duidelijke weg naar aanschaf, een contact formulier, en andere tools om het kopen te ondersteunen, te maken.

Conclusie
Bezoekers zijn getraind, door leidinggevende organisaties, om het beste uit het web te halen. Het is dus belangrijk de gebruikers aan te bieden wat ze juist verwachten.

Bron: The Art of Online Conversion: Four Steps From Interest to Acquisition

Be Sociable, Share!