De toenemende populariteit van winkelen op het internet heeft weinig nadelige gevolgen gehad voor de winkels in de binnensteden. Ongeveer 80 procent van de internetgebruikers bezoekt de binnenstad er niet minder om en doet daar niet minder aankopen.
Dat concluderen de onderzoekers Sendy Farag en Jesse Weltevreden. Beide deden onderzoek naar het winkelen via internet en promoveren daar deze maand aan de Universiteit van Utrecht op.
Consumenten gebruiken het internet vaak om informatie over producten in te winnen alvorens naar de winkel te gaan om daar inkopen te doen. Het komt ook voor dat ze zich eerst in de winkel oriënteren voordat ze online hun slag slaan.
Wel geven de ondervraagden aan prijsbewuster te zijn geworden dankzij het internet. Ook brengen ze minder tijd door in de binnenstad. Ruim 80 procent van de winkelketens heeft tegenwoordig een eigen internetsite. Onder zelfstandige ondernemers is dat 44 procent. Een website levert meer klanten op en verbetert de concurrentiepositie, stellen de onderzoekers.
Ik heb eens onderzoekresultaten gelezen (ik kan het artikel niet terugvinden :() waaruit blijkt dat mensen die een slechte gebruikservaring op het internet hebben ook minder bereid zijn om iets in de fysieke winkel te kopen. Webwinkelen kan dus wel zeker nadelige gevolgen hebben.
Nog geen reacties op "Webwinkelen niet nadelig voor fysieke winkels?"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen