Volgens onderzoek maakt minder dan een vijfde van onlinewinkels gebruik van Ajax-technologie. Vooral grote shops zouden het weinig gebruiken. Dat zou onder meer komen door de breuk met het traditionele webontwikkelproces die de inzet ervan vereist.
Onderzoekers van Brulant, een bureau dat online systemen bouwt en verkoopt, komen tot deze conclusie na ruim tweehonderd Amerikaanse webshops ondervraagd te hebben en hun sites aan een inspectie te hebben onderworpen.
Volgens Brulant zijn er nog veel webdevelopers die Ajax-technologie – waarmee internetapplicaties desktopapplicatieachtige eigenschappen gegeven kunnen worden – als een hype beschouwen.
Daarnaast is er verwarring over de vraag welke Ajax-toolkit er ingezet moet worden en op welk niveau van de site. Al met al leidt dat tot een langzamere opmars van de technologie dan verwacht zou mogen worden op basis van de potentie ervan, zo stelt Brulant.
Volgens het onderzoeksbureau slagen bedrijven die Ajax-technieken toepassen erin om meer sitebezoeken in verkoop om te zetten, en zijn klanten beter te spreken over de kwaliteit van hun sites.
Nog geen reacties op "Ajax weinig gebruikt door online winkels"
Of het van invloed is geweest op het onderzoek weet ik niet, maar Brulant is een commerciƫle aanbieder en geen onafhankelijk onderzoeksbureau.
Zeker bij zelf ontwikkelde webshops kan ik me voorstellen dat je niet meteen overgaat op iets waarvan het rendement en de toekomst nog niet echt vastliggen maar de in eerste instantie hoge kosten wel.
Bij webshops als online service zou je wat meer experimenten met ajax verwachten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen