Het aanbieden van duidelijke tekst, een heldere sitenavigatie en gerichte antwoorden heeft de grootste impact op de waarde die aan een bedrijfswebsite toegekend wordt. Het gebruik van geavanceerde technologieën daarentegen, is veel minder van belang.

Het gemeenschappelijke in de bruikbaarheidsproblemen die bedrijfswebsites ‘vloeren’ is dat ze allemaal te maken hebben met simpele gebruiksprincipes die al 10 jaar lang hetzelfde zijn. Niet één van hen heeft te maken met een “Web 2.0” technologie; niet één van hen zal opgelost worden door het implementeren van fancy stuff.

De grootste ontwerpgebreken die de bedrijfswaarde schade toedoen hebben te maken met:

  • Duidelijke communicatie die voor iedereen begrijpbaar is. Gebruikers beslissen in een minimale tijd of ze blijven of niet, dus het is zaak ze snel te overtuigen van het feit dat jouw website het bekijken waard is.
  • De gebruiker voorzien van de informatie die hij zoekt. Gebruikers moeten in staat zijn te overwegen of de aangeboden diensten overeenkomen met hun behoeften en, misschien wel het belangrijkste, waarom ze juist zaken met jou zouden moeten doen.
  • Het aanbieden van een simpele, consistente paginaontwerp, heldere navigatie en informatie dat op een plek staat waar de gebruiker verwacht dat deze staat.

Wanneer een site aan deze drie simpele punten voldoet zal de geloofwaardigheid van de website (en het bedrijf) verbeteren, de gebruiksvriendelijkeid toenemen en meer voor de site opleveren dan een JavaScript-truukje.

Bron: Growing a Business Website: Fix the Basics First

Be Sociable, Share!