Heiko Hebig staat bij zijn vrienden bekend als een technofiel. Ze bellen hem dan ook vaak als eerste op als ze weer eens een probleem hebben met hun PC, DVD-recorder, mobiele telefoons, PDAs of WIFI internet. Over zaken als de diepvriezer, de magnetron of wasmachine bellen ze hem echter nooit. Dit zijn van die dingen die gewoon blijken te werken.
Waarom is het branden van bestanden op een cd-rom zoveel moeilijker dan het koken van groenten met een magnetron? Waarom moet mensen vragen beantwoorden over burn speed, multisession, ISO images als het enige dat ze willen is het branden van wat mp3-tjes op een cd?
De meeste moderne user intefaces hebben nog steeds te maken met een slechte gebruiksvriendelijkheid, daar is geen Jakob Nielsen voor nodig om dit op te merken. Als we geloven dat “user-generated content” de volgende trend is moeten we wel eerst zorgen dat dit makkelijk kan. Dat iemand die geen computernerd is toch redelijk eenvoudig taken kan uitvoeren. RSS is bij velen bijvoorbeeld nog onbekend, het is een stap te ver. Gelukkig gaat Microsoft het integreren in het nieuwe besturingssysteem Vista. Wellicht weer een stap in de goede richting.
Nog geen reacties op "Zonder usability geen web 2.0"
“Waarom moet mensen vragen beantwoorden over burn speed, multisession, ISO images als het enige dat ze willen is het branden van wat mp3-tjes op een cd?”
“De meeste moderne user intefaces hebben nog steeds te maken met een slechte gebruiksvriendelijkheid…”
Als ik het zo lees gaat het hier meer om te uitgebreide functionaliteit dan om de slechte gebruikersinterface. De oorsprong hiervan ligt bij de veelheid aan standaarden en compatibiliteit met bestaande apparaten.
Over wassen gesproken, de interface is meestal simpel. Maar hoe vaak komt het nog voor dat was te klein of in de verkeerde kleur uit het apparaat komt? Je geeft jezelf de schuld en doet het de volgende keer (hopelijk) beter.
Invriezen kent ook wat spelregels om dat goed en gezond te doen. (Zo veel mogelijk smaak behouden en zo weinig mogelijk foute bacteriën in je eten.)
Ook bij de categrorie huishoudelijk moet je je dus verdiepen in de werking. Maar als ik daar een vraag over heb bel ik geen technofiel maar m’n moeder.
Kortom, het is goed dat er wat wordt gedaan aan usability. Zouden ze ook eens bij huishoudelijke apparatuur moeten doen.
Even de ISO defintie erbij
[i]Usability is de mate waarin een product door bepaalde gebruikers in een bepaalde gebruikersomgeving kan worden gebruikt om bepaalde doelen effectief, efficiënt en naar tevredenheid te bereiken.[/i]
het voorbeeld van de cd-rom: mijn ouders ondervinden problemen op het gebied van effectiviteit, efficiency en dus tevredenheid. Bij het voorbeeld van de wasmachine waar een te kleine t-shirtje uit komt gaat het alleen om dat laatste, tevredenheid.
Het interessante van de definitie is echter dat ze doelt op bepaalde gebruikers. De technofiel kan bv heel goed een cd-rom branden en de mijn moeder kan heel goed wassen. Geen usability problemen dus.
Je kunt dan wel net als [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=772]Tusler[/url], uitgaan van de [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=630]Universal Design filosofie[/url] en er voor pleiten dat de technofiel met de wasmachine kan omgaan en moeders cds kunnen branden. Je kan ook zorgen dat de technofiel de cd’s voor zijn moeder brand en dat de moeder de kleren van de technofiel wast.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen