There are many other rules to Web design, and there isn’t one of them that doesn’t have an exception.
In dit artikel houdt Keith Robinson een pleidooi voor de belangrijkste regel van usability, namelijk dat er geen regels zijn. Er is géén regel of er kan (indien de omstandigheden dat vragen) van worden afgeweken. Hij zet zich dus af tegen de usability-experts die domweg regeltjes volgen en pleit ervoor om achter de regeltjes te kijken. Waarom is een regel zoals ze is, dit inzicht moet leiden tot werkelijk goede usability-adviezen.
Nog geen reacties op "De gulden regel van usability: Er zijn geen regels"
Ik ben het in grote lijnen eens met Keith Robinson en moet gelijk aan een spreuk van David Ogilvy denken:
“Regels zijn er om gekken te laten gehoorzamen en om wijzen te leiden.”
Ik denk echter dat er wel een genuanceerder beeld nodig is. Er zullen best regels zijn die onwrikbaar zijn (bijvoorbeeld ieder plaatje voorzien van een alt-tekst) maar er zullen er regels waar je van af kunt wijken. Ik wil dus pleiten voor een systeem waarin je regels (hier wordt niet van afgeweken) en richtlijnen (deze worden naar inzicht gevolgd) hebt.
Bedoel je zoiets als dit…?
Nou hier is nog wel enigzins duidelijk wat je moet doen als gebruiker (ik schat dat het grotendeels van de mensen toch wel op de button klikt). Ga je echter rechtstreeks naar http://www.joesability.nl dan zie je inderdaad een uitstekend voorbeeld van hoe het niet moet.
Gomolledesign is een organisatie die de visie van Keith Robinson deelt
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen