When it comes to usability, companies really need to have their target user base in mind “from the start of development and design.” They need to make their products and services dead simple to use. – Ken Yarmosh

Volgens Ken Yarmosh wordt 2006 het jaar waarin makers van webtechnologie de kans hebben om hun websites en diensten beter te maken in termen van integratie, gebruiksvriendelijkheid en nut. De gebruikservaring moet meer centraal staan.

Om dit te bereiken moet er vanaf het eerste moment aandacht zijn voor de eindgebruiker. Gebruiksvriendelijk is niet iets wat je achteraf even aanpast aan de hand van een checklistje. Het moet de rode draad tijdens het hele proces zijn.

Als een website of webservice niet eenvoudig te gebruiken is zal de bezoeker het links laten liggen. Het is dus van groot belang om de gebruikers er tijdens het hele proces nauw bij te betrekken. Vervolgens moet je in dialoog blijven met de eindgebruikers en op basis van deze bevindingen je website continu aanpassen. Geen complete redesigns maar stapsgewijze verbetering. Vraag jezelf eens af hoevaak succesvolle websites zoals amazon.com, bol.com of marktplaats.nl hun website het geredesigned. Het antwoord geen enkele keer. In plaats daarvan maken ze continu stappen voorwaarts.

Bron: Opportunities 2006 – Usability

Be Sociable, Share!