De Usability Award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland. Uit ruim 900 websites is de website van de Rabobank als de winnaar 2006 uit de bus gekomen.
De site van de Rabobank is onlangs volledig vernieuwd. Het is duidelijk dat op alle punten veel aandacht is besteed aan het gebruiksgemak van de site en aan de beschikbare teksten.
Enkele sterke punten van de website van de Rabobank:
- Zeer heldere hoofd- en subnavigatie;
- Sterke balans tussen product- en ondersteunende informatie;
- Effectieve homepage: duidelijke acties, actualiteit en directe toegang tot relevante content en functies;
- Complexe informatie wordt op een heldere manier gepresenteerd;
- De site is zeer goed toegankelijkheid voor bezoekers met een handicap.
Negatieve punten van de site zijn volgens de vakjury de snelheid en de relevantie van de zoekresultaten (zoekmachine). De positionering van internetbankieren binnen het hoofdmenu wordt als onlogisch beoordeeld.
De volledige top 3 van de Usability Award 2006 ziet er als volgt uit:
- www.rabobank.nl (Rabobank)
- www.geldshop.nl (Geldshop)
- www.nl.bol.com (Bol)
Nog geen reacties op "Rabobank winnaar Usability Award 2006"
Waar ik nu benieuwd naar ben: zijn wij (als usability-experts onderling op deze site) het eens met de keuze voor de site van de Rabobank of kijken wij er minder positief tegen aan?
De site van de Rabobank ken ik niet, maar ik zag dat Bol.com ook positief beoordeeld werd. Persoonlijk vind ik dat een erg slechte site als het gaat om usability. Onhandige navigatie, slechte zoekresultaten, je weet niet hoeveel zoekresultaten en/of resultaatpagina’s er zijn, etc.
Tsjah wat zal ik zeggen. Van de genomineerden is het wellicht een van de betere websites. Ik kom echter nog dingen tegen die onvergeeflijk zijn en waardoor ze geen award verdienen met daarin de naam ‘usability’
Op de website van de Rabobank is in de toegankelijkheidsverklaring te lezen dat men het belangrijk vindt dat iedereen zijn bankzaken zelfstandig kan regelen, op een website die eenvoudig te bedienen is, met informatie die duidelijk is opgeschreven. Om toegankelijkheid te garanderen hanteren ze de richtlijnen van drempelsweg.
Het zijn vooral mooie woorden. Als ik de lettergrootte wil aanpassen gebeurt dit namelijk alleen met de content. De lettergrootte van het menu past zich niet aan. Als ik dit dan zie dan denk ik, je hebt het niet helemaal begrepen. Toegankelijkheid is meer dan het opvolgen van een set richtlijnen.
Een überhaupt al, waarom een menu weergeven met afbeeldingen? Ik zie hier echt het nut niet van in.
@Stefan: lettergrootte van het menu past zich wel aan. Alleen moet je (nadat je je lettergrootte hebt aangepast), even de pagina refreshen. Dit is een nog weg te werken schoonheidsfoutje. Als je browser altijd al op grote letters staat ingesteld, heb je daar trouwens geen last van.
Ik begrijp niet zo goed waar we je opmerking “je hebt het niet helemaal begrepen” aan te danken hebben. Er blijft natuurlijk altijd wat te verbeteren …. maar voor een omvangrijke en complexe website als rabobank.nl is dit een fikse stap voorwaarts t.o.v. de vorige versie. De richtlijnen van DrempelsWeg maar ook W3C zijn daarbij belangrijke (maar niet de enige) factoren geweest. Dat lijkt me alleen maar toe te juichen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen