Of je nu een gebruikerstest, card-sorting of panelgesprek uitvoert. De kwaliteit van de uitkomst van je onderzoek is grotendeels afhankelijk van de werving & selectie van de juiste proefpersonen.

Tijdens gebruiksvriendelijkheid onderzoeken blijkt dat juist dit vaak een ondergesneeuwd kindje is.

Tips voor de werving & selectie van proefpersonen

  • Bouw structureel aan een database van geschikte proefpersonen;
  • Werf en selecteer zelf de proefpersonen;
  • Verzamel zo veel mogelijk gegevens over de proefpersonen;
  • Segmenteer de proefpersonen;
  • Gebruik de open-interview methode tijdens de selectiegesprekken;
  • Ontsluit de kennis die je tijdens het werven en selecteren opdoet.

Van belang tijdens de werving en selectie is om onderscheid te maken tussen demografische en ervarings/gedrags kenmerken.

De demografische kenmerken zeggen niet zoveel, ze werken vooral beperkend. De ervarings en gedrags kenmerken zeggen echter des te meer.

Bron: Putting Perfect Participants in Every Session

Be Sociable, Share!