Een succesvolle website begint allereerst met het genereren van bezoekers naar de site. Vervolgens gaat het erom deze gebruiker tot actie over te halen. Hoeveel van de 100 bezoekers tot actie overgaan drukken we uit in een conversieratio.
Een andere belangrijk kengetal is de retentiegraad. Met retentiegraad wordt het aantal klanten bedoeld welke een onderneming weet vast te houden gedurende een jaar, uitgedrukt als percentage van het totale bestand.
Dit retentiegraad kunnen we ook loslaten op de paginas van onze website
De formule gaat als volgt:
- 1 – (y / x) = retentiegraad van de pagina
Y is het totaal aantal unieke bezoekers dat op de pagina binnenkomt en deze onmiddelijk weer verlaat. X is het totaal aantal unieke bezoekers dat op de pagina binnenkomt en hier blijft of verder klikt binnen de pagina.
Voorbeeld:
- 1 – (2.855 / 6.242) = retentiegraad 54%
Slechts 54% procent van de bezoekers kijkt dus verder op onze website. 46% komt op onze website binnen en verlaat deze onmiddelijk weer.
We kunnen dan wel meer bezoekers naar onze website willen lokken, maar is het niet verstandiger om te zorgen dat we meer bezoekers op onze pagina houden. Dat we de retentiegraad omhoog krikken.
2 reacties op "Meten van de retentiegraad"
Interessant, maar de vraag is natuurlijk wel wat realistisch is. Wat haalt een goede site bijvoorbeeld voor retentiegraad? Is 65% hoog? 90%?
Iets anders: wat als je een populistisch niemendalletje hebt dat veel bezoekers trekt? Marketingfacts had onlangs een artikeltje “Scarlet One model een man?” dat binnen een paar dagen [url=http://www.mediafact.nl/weblog-toplist.php]17.444[/url] bezoekers trok. Die zijn allemaal na 1 pagina weer weg en trekken je retentiegraad dus omlaag. De website wordt er zelf echter niet beter of slechter door.
Je zou dus kunnen zeggen dat de retentiegraad alleen niet voldoende om conclusies uit te trekken. Dat het vasthouden van bezoekers een belangrijk aandachtspunt is, is natuurlijk helemaal waar.
“We kunnen dan wel meer bezoekers naar onze website willen lokken, maar is het niet verstandiger om te zorgen dat we meer bezoekers op onze pagina houden. Dat we de retentiegraad omhoog krikken.”
Dit hangt natuurlijk helemaal af van de doelstellingen van de website en de verwachtingen van de bezoekers.
Neem usabilityweb: het is toch niet erg dat bezoekers via bijvoorbeeld Google komen op een dieper gelegen pagina, geholpen zijn met de informatie en vervolgens weer weggaan?
@ stefan: Is de retentiegraad gekoppeld aan de homepage van een website?
De doelstelling van de website lijkt me weer het belangrijkste criterium. In veel gevallen zal het niet heel veel uitmaken of je je omzet haalt met dezelfde of steeds nieuwe klanten. Omzet is omzet. De retentiegraad is natuurlijk wel een indicator voor de kwaliteit van je website. Mensen zullen eerder terugkomen op een website die ze snel de gewenste informatie geeft of ze een aangename tijd bezorgt.
De enige conclusie die je uit de cijfers kunt trekken is dat cijfers zonder achtergrondinformatie weinig zeggen en zelfs het verkeerde kunnen zeggen.
@Anders
[i]Interessant, maar de vraag is natuurlijk wel wat realistisch is. Wat haalt een goede site bijvoorbeeld voor retentiegraad? Is 65% hoog? 90%?[/i]
Ik denk dat dit per site verschilt. Volgens mij moet de retentiegraad dan ook vooral zien als stuurgetal. Je probeert deze waarde dus steeds weer om hoog te krikken.
@Marcel
[i] Is de retentiegraad gekoppeld aan de homepage van een website?[/i]
Je kunt dit cijfer aan elke pagina hangen. Het is heel geschikt voor landingspages (promopaginas om de bezoeker te trekken), zoals bijvoorbeeld [url]www.bcspechhulp.nl[/url] Gaan bezoekers weg of heb je ze dermate geinterreseerd dat ze verder klikken.
@Tobi
[i]De enige conclusie die je uit de cijfers kunt trekken is dat cijfers zonder achtergrondinformatie weinig zeggen en zelfs het verkeerde kunnen zeggen.[/i]
Helemaal mee eens, cijfers op zich zeggen niets ze moeten altijd geinterpreteerd worden. Je moet ze dan ook vooral gebruiken als stuurinstrument.
In denk dat de retentiegraad een interessant nieuw kengetal is naast het conversieratio. Ik kan me voorstellen dat je een website hebt waarbij je en de gebruiker wilt overhalen tot actie (meedoen aan een prijsvraag) maar ook wilt informeren over je dienstverlening.
Of mensen meedoen met de prijsvraag kan je meten mbv het conversieratio. Of mensen ook geinteresseerd zijn in je dienstverlening weet je echter niet. Wat als iemand binnenkomst, direct de prijsvraag invult en de site weer verlaat. Vandaar dat we ook een hoge retentiegraad willen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen