Een succesvolle website begint allereerst met het genereren van bezoekers naar de site. Vervolgens gaat het erom deze gebruiker tot actie over te halen. Hoeveel van de 100 bezoekers tot actie overgaan drukken we uit in een conversieratio.

Een andere belangrijk kengetal is de retentiegraad. Met retentiegraad wordt het aantal klanten bedoeld welke een onderneming weet vast te houden gedurende een jaar, uitgedrukt als percentage van het totale bestand.

Dit retentiegraad kunnen we ook loslaten op de paginas van onze website

De formule gaat als volgt:

  • 1 – (y / x) = retentiegraad van de pagina

Y is het totaal aantal unieke bezoekers dat op de pagina binnenkomt en deze onmiddelijk weer verlaat. X is het totaal aantal unieke bezoekers dat op de pagina binnenkomt en hier blijft of verder klikt binnen de pagina.

Voorbeeld:

  • 1 – (2.855 / 6.242) = retentiegraad 54%

Slechts 54% procent van de bezoekers kijkt dus verder op onze website. 46% komt op onze website binnen en verlaat deze onmiddelijk weer.

We kunnen dan wel meer bezoekers naar onze website willen lokken, maar is het niet verstandiger om te zorgen dat we meer bezoekers op onze pagina houden. Dat we de retentiegraad omhoog krikken.

Bron: Web Pages: Think Twice Before Landing

Be Sociable, Share!