Tot voor kort waren de werkelijke effecten van design moeilijk hard te maken. Het nieuwe meetinstrument DesignEffect moet daar verandering in brengen.
Dit instrument maakt de merkeffecten van design inzichtelijk en meetbaar. Het onderzoeksmodel is met name bruikbaar voor opdrachtgevers die design bewust als instrument inzetten om (merk)waarden over te dragen. Zij kunnen met dit model het merkeffect van logo’s, huisstijlen, brochures, verpakkingen of bijvoorbeeld websites laten meten.
bron: Effect van design meten
Nog geen reacties op "Effect van design meten"
Lijkt me een goede manier om je ontwerpen te evalueren. Maar het maakt design niet meetbaarder vind ik. Het zijn nog steeds vragen “of het aantrekkelijk is”. En stel dat het inderdaad aantrekkelijk is, wát maakt het dan juist zo aantrekkelijk? En wat heeft dit voor effect op bijvoorbeeld het bezoekersaantal? Ga je er daadwerkelijk meer klanten mee verkrijgen? En zo kun je nog wel even doorgaan.
Als designer kan ik voor mezelf vaak wel nagaan waarom iets aantrekkelijk is en waarom het naar mijn mening zou werken, maar hoe is dit precies te meten en te onderbouwen…
Ik denk dat design altijd minder meetbaar zal blijven dan bijvoorbeeld usability, omdat design nou eenmaal te maken heeft met gevoel en emotie. Tóch gaan ze met methodes als DesignEffect wel de goede kant op om het in iedergeval meetbaarder te maken.
Ik heb ook even het design geëvalueerd maar ik vind het erg lijken op sommige online enquetes op internet. Sterker, zelfs het formulier is vrijwel hetzelfde. Op mij komt het niet vernieuwend over.
Het riekt naar een free-publicity actie!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen