In een fysieke winkel kan de verkoper je nog helpen en ondersteunen op een website moet je het allemaal zelf doen. Websites zijn self-service. Begrijpen wat de klant wil is dan ook essentieel. Geen enkele website zou daarom online mogen gaan zonder dat er tijdens het ontwerp proces een gebruikerstest is gehouden.
Dat dit nog lang niet altijd het geval is blijkt uit het volgende voorbeeld.
De website van het ministerie van energie van de VS bevat een digitaal fotoarchief. Iemand die een foto wil downloaden dienst zich eerst te registeren. Het aanmaken van een wachtwoord is zo eenvoudig nog niet.
- Systeem: Het invullen van het wachtwoord is hoofdletter gevoelig.
- Gebruiker: vult wachtwoord in zonder hoofdletters.
- Systeem: Het wachtwoord moet minimaal één hoofdletter bevatten.
- Gebruiker: voegt een hoofdletter toe.
- Systeem: Het wachtwoord moet minimaal één cijfer bevatten.
- Gebruiker: voegt aan het einde een cijfer toe
- Systeem: Het wachtwoord moet minimaal één speciale karakter bevatten (!, @, #, etc).
- Gebruiker: voegt aan het einde nog een speciale karakter toe
- Systeem: Het speciale karatker moet binnen de eerste 7 karakters van het wachtwoord staan.
- Gebruiker: verplaatst het speciale karakter naar het begin van het wachtwoord
- Systeem: Het wachtwoord mag niet eindigen op een cijfer.
- Gebruiker: aaarrghhh!!!!
UnFuckingBelievable, een schoolvoorbeeld van hoe een website tot grote frustratie bij de gebruiker kan leiden.
Bron: Find out what your customers really need from your website
Nog geen reacties op "Hoe het aanmaken van een wachtwoord kan leiden tot een hartverzakking"
En er dan achterkomen dat je loginnaam al is vergeven..
In veel gevallen is het hiermee niet zo gunstig gestemd inderdaad. Ik vind zelf een javascriptje wel gemakkelijk in zo’n situatie. Met een paar checkjes is dit proces een stuk gemakkelijker en sneller voor de gebruiker. Een puur geval van ontbrekende usability.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen